Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

Kehittämiskauden 2020-2022 loppuraportti


Etäluennot, työpajat ja seminaarit: 
Etsivä työ, ennakointi, sosiaaliset tilanteet ja kuntoutus

Järjestimme vuosina 2020-2022 seuraavat tilaisuudet.

  • Etäluento etsivän työn malleista ja verkostoista, jotka tekevät etsivää työtä järjestöissä
  • Etätyöpaja näkökulmia sosiaalisiin tilanteisiin, jossa käsiteltiin kotona asuvien iäkkäiden mielenterveyden tukemisen ja ryhmätoiminnan tarjoamaa tukea. Työpajassa esiteltiin Pilke-toimintaa ja ikäerityisten ryhmien suunnitelmia mielenterveyden kanssa kamppaileville sekä päihteidenkäyttäjille ja heidän läheisilleen.
  • Luento etsivän työn vaikuttavuus, aiheena Seniori-infon huoli-ilmoitusten merkitys ja käsittely etsivässä työssä sekä etsivän työn ja rinnalla kulkemisen jakson vaikutukset asiakkaalle. Suurta kiinnostusta herättivät Vantaan MEK-toiminnassa tehdyt laskelmat ja esimerkit etsivän työn kustannusvaikutuksista kahden vuoden ajalta. Raskaampien palveluiden tarvetta oli saatu siirretttyä eteenpäin.
  • Lähityöpaja kuntoutuksesta, aiheena olivat omaishoitajien sosiaalinen kuntoutus ja sen vaikutukset omaishoitajan jaksamiseen sekä kuntouttava päivätoiminta. Lisäksi esiteltiin GeroMetron kehittämisen tuloksena julkaistut Terveyskylän kotikuntouksen työkalut ammattilaiskäyttöön.
  • Etsivän työn verkostoitumiskokous, johon osallistui asiakasohjauksen ja etsivää työtä tekeviä kehittäjiä Espoosta, Vantaalta, Helsingistä, Kauniaisista ja Kirkkonummelta.
  • Työpaja haastavien tilanteiden tunnistaminen, tilaisuudessa esiteltiin Finfamin etsivää omaistyötä, Helsingin ohjeistus tunnista-selvitä-toimi sekä Äkillisten tilanteiden oppaan Espoossa kehitetyt sosiaalisten hätätilanteiden toimintaohjeet. Keskustelua käytiin vaikeista tunnistamistilanteista, esim. omaisen väkivaltaisuudesta tai uhkaavasta käytöksestä ja taloudellisesta hyväksikäytöstä sekä uusista ja vanhoista matalan kynnyksen palveluista.
  • Työpaja etsivän työn ratkaisuista: mihin ja millaisia palveluita on tarjolla etsivän työn asiakkaille ja kuinka ohjata asiakas oikean palvelun pariin niin, että hän pääsee eteenpäin eikä palaa esim. päivystysasiakkaana. Keskustelussa nousi esiin tarve kehittää jatkossa lisää vaikuttavia ja kustannustehokkaita palveluita, joissa vastataan nopeasti asiakkaan tarpeisiin. Työpajassa kiteytyi myös yhteinen visio: Jokainen työssään vanhuksia kohtaava on etsivän työn tekijä.