Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro
Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!
Kehittämiskauden 2020-2022 loppuraportti
Päivystyksellisten tilanteiden kehittäminen 2020-2022
Päivystyksellisten mallien kehittäminen aloitettiin GeroMetrossa jo kaudella 2016-2018. Taustalla oli havainto, että vanhuspotilaiden vieminen päivystykseen ei välttämättä paranna heidän tilannettaan. Päivystyksessä ei myöskään ole keinoja helpottaa vanhusten sosiaalisesta tilanteesta johtuvaa hätää. Yksinäisyys, turvattomuus tai akuutit asumisen ongelmat ovat monen päivystys- tai ensihoitokäynnin taustalla.Tärkeää olisi vanhusten akuuttitilanteiden hoitaminen nykyistä enemmän palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämä olisi mahdollista parantamalla palvelutalojen ja kotihoidon työntekijöiden osaamista ja tarjoamalla heille nykyistä enemmän tukea ja konsultaatiota akuuttitilanteissa.
Kehittämistyötä tehtiin oppimalla ja hyödyntämällä vahvasti muiden kuntien kokemuksia ja kehittämisen tuloksia. Kaudella 2018-2020 Espoossa kehitettiin liikkuvan sairaalan toimintamallia (LiiSa), joka on Espoossa ja Kauniaisissa toimiva pitkäaikaishoidossa asuvien ja kotihoidon tukea tarvitsevien asukkaiden päivystyksellisiin tilanteisiin erikoistunut liikkuva diagnostiikka- ja hoitoyksikkö. Helsingissä seurattiin tarkasti LiiSan kokemuksia ja käynnistettiin kaudella 2020-2022 LiiHo-toiminta (Liikkuva Hoitaja).
Kooste tuloksista ja tuotoksista
- Kotihoidon päivystystilanteiden oppaan kielen selkeyttäminen (Päivystykselliset tilanteet ja LiiHo-malli, Helsinki).
- Äkillisten tilanteiden opas kotihoidon työntekijöille (Toimintamalli kotihoidon asiakkaan terveydentilan äkillisen muutoksen tai muuttuneen sosiaalisen tilanteen tunnistamiseen ja hoitamiseen, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue).
- LiiHo-malli, LiiSa-verkosto, jolla on kansallinen haaste hoitaa päivystykselliset tilanteet. Hyvät käytännöt ja mittarit toimintatapojen arviointiin ja vertailuun, Helsinki, Espoo & Vantaa.
- Laaja yhteistyö kaikkien alueen kuntien sekä Länsi-Uudenmaan Sosiaali- ja kriisipäivystyksen kanssa (Toimintamalli kotihoidon asiakkaan terveydentilan äkillisen muutoksen tai muuttuneen sosiaalisen tilanteen tunnistamiseen ja hoitamiseen, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue).
- Hyvä yhteistyö ensihoidon ja pelastuslaitoksen kanssa päivystyksellisissä tilanteissa (Päivystykselliset tilanteet ja Liikkuva hoitaja (LiiHo)-malli, Helsinki)
Kuntien kehittämistehtävät
Tutustu tuotoksiin
Päivystystilanteiden opas (Lokakuu 2020)Tavoitteet ja kehittämisen kulku
Tavoitteena kehittämisessä oli asiakkaan turvallinen päivystyksellisen tilanteen arviointi ja hoitaminen asukkaan luona. Hoitaja aloittaa arvion Aina mukana -sovelluksen tai päivystyksellisten tilanteiden oppaan mukaan. Lääkärin konsultaation jälkeen LiiHo tukee ja auttaa ympärivuorokautisen hoivan yksikköä tai kotihoitoa tekemällä esimerkiksi tilannearvion tai normaalia perushoitoa vaativampia toimenpiteitä. LiiHo käynnistyi vaiheittain toukokuussa 2021 ja toimii huhtikuusta 2022 lähtien kaikkina arki-iltoina, arkipyhinä sekä viikonloppuisin.
Helsingissä oppaasta työstetään myös selkokielistä versiota ja oppilaitosyhteistyötä on järjestetty Helsingin ammattiopiston tuleville lähihoitajille. Myös Stadin ammattiopiston kanssa on kehitetty koulutuspilotointia ja simulaatioharjoituksia.
Jatkossa ollaan mukana Liikkuva sairaala (LiiSa)-verkostossa, jolla on yhteinen kansallinen haaste hoitaa päivystykselliset tilanteet. Tähän haetaan yhteisiä hyviä käytäntöjä ja mittareita, joilla voi arvioida ja vertailla toimintatapoja.
Koulutukset jatkuvat ja käytössä on myös valmiita opastusvideoita. Lisäksi koulutetaan myös ostopalvelutyöntekijöitä, mm. yksityistä kotihoitoa ja hoivayksiköitä. Selkokielinen opas on todella tärkeä tulevaisuutta ajatellen. LiiHossa tehdään tiivistä yhteistyötä ensihoidon kanssa, ja sieltä saadaan tietoa Liihon hyödyllisyydestä ja toiminnasta. Lisäksi suunnitteilla on LiiHon työstä kertova video viestinnän tueksi.
Lisätietoa kehittämisestä
Posteri Liikkuva hoitaja (LiiHo) Helsinki (pdf)
Kysy lisää: Taina Nevalainen, Helsinki
Tuotokset
- Äkillisten tilanteiden opas kotihoidon työntekijöille
- Hätätilanne ja terveydentilan konsultoitava tilanne (pohjana Pätijä-hankkeen Päivystyksellisten tilanteiden opas)
- Äkillisesti muuttunut sosiaalinen tilanne
- Konsultointiohjeet
- Verkkomateriaali
- Laajempi teksti ja esimerkkejä oppaan teemoista.
- Lisäksi oma osio ennakoinnista ja ennaltaehkäisystä.
- Toimii itseopiskeltavana koulutusmateriaalina.
- Videot: koulutuksen tueksi on tehty videot, joissa käydään läpi oppaan ja verkkomateriaalin sisällöt.
- Verkkokurssi Päivystystilanteet kotihoidossa
- Duodecim -verkkokurssi perehdyttää terveydentilan päivystystilanteiden hoitamiseen.
Tavoitteet ja kehittämisen kulku
Tavoitteena oli luoda selkeä toimintamalli kotihoidon asiakkaan terveydentilan äkillisen tilanteen sekä äkillisesti muuttuneen sosiaalisen tilanteen tunnistamiseen ja hoitamiseen, konsultointiprosessin selkiyttäminen ja henkilöstön työn tukeminen. Keskeistä on asiakkaan tilanteen ratkaiseminen kotona aina kun se on mahdollista sekä turhien siirtymisten välttäminen.
Mukana työssä olivat kaikki alueen kunnat sekä Länsi-Uudenmaan Sosiaali- ja kriisipäivystys. Jatkossa on tärkeää, että jokaisella kunnalla on työyhteisössä nimetty henkilö, joka pitää aihetta esillä ja kertoo minkälaisia tilanteita on tullut vastaan ja miten niitä on hoidettu.
Posteri Äkillisten tilanteiden opas Länsi-Uusimaa (pdf)
Kysy lisää: Leena Pääskynkivi-Koskinen ja Leena Friman