Aikuisväestön hyvinvointimittarin avulla tarkasteltiin sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden hyvinvoinnin muutoksia

Vuoden 2022 aikana kerättiin tietoa kahden pääkaupunkiseudun kunnan sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden koetusta hyvinvoinnista Aikuisväestön hyvinvointimittarin avulla. Pilotti oli osa pääkaupunkiseudulla toteutettua sosiaalisen kuntoutuksen kartoitusta. Mittauksiin osallistui ensimmäisessä vaiheessa 62 asiakasta ja toistomittauksia noin puolen vuoden seuranta-ajalta kertyi 33 asiakkaalta.

Näköalattomuuden muuttuminen myönteiseksi suhtautumiseksi tulevaisuuteen sekä hyvinvointia heikentävien osa-alueiden väheneminen olivat aineiston pohjalta kaikkein yleisin merkittävä muutos asiakkuuden alkuvaiheilla. Tuloksista keskusteltiin webinaareissa sekä sosiaalisen kuntoutuksen tiimeissä. Yhdessä pohdittiin myös Aikuisväestön hyvinvointimittarin vahvuuksia ja puutteita vaikuttavuuden alustavassa tarkastelussa. Lue lisää sosiaalisen kuntoutuksen vaikuttavuudesta

Muu Aikuisväestön hyvinvointimittariin liittyvä kehittäminen

Vantaalla jatkettiin yhteistyötä järjestämällä Aikuisväestön hyvinvointimittarin käyttökoulutus osana KAP-Vantaan kokemusasiantuntijoiden koulutusohjelmaa. Koulutus suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä kahden kokemusasiantuntijan kanssa. Tavoitteena oli, että koulutetut kokemusasiantuntijat voisivat olla tukemassa Aikuisväestön hyvinvointimittarin käyttöä Vantaan sosiaalityössä.

Hyvinvointimittari sai koulutuksessa myönteisen vastaanoton. Mittarin kieliasua pidettiin ”kansankielisenä”, ja sen katsottiin olevan hyvä väline voimavarakeskeiseen, asiakkaan osallisuutta tukevaan ja tavoitteelliseen työskentelyyn. Toisaalta todettiin, että mittarin oikeanlainen tulkinta vaatii ammattilaisilta valmiuksia dialogiin ja asiakas saattaa tarvita kannustusta mittarin hyödyntämiseen. Koulutusta täydennettiin ammattilaisten työpajalla.

Vantaalla jatkettiin hyvinvointimittarin juurruttamista aikuissosiaalityössä ja sosiaalisessa kuntoutuksessa. Mittariin perehdyttiin myös Keravan aikuissosiaalityössä, ja sitä hyödynnettiin asiakkaiden alkuarviointimallin kehittämisessä. Sekä Helsingissä että Vantaalla tehtiin Apotille mittarin tekniseen käytettävyyteen liittyviä kehittämisehdotuksia.

Mittareihin ja vaikuttavuuteen liittyviä puheenvuoroja pidettiin mm. vuoden 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon ATK-päivillä, Apotin sisäisessä tilaisuudessa sekä Erityishuoltojärjestöjen Ehjä ry:n kehittämispäivässä.

Kysy lisää

Rosa Hossain-Karhu