Sosiaalisen kuntoutuksen kehittäminen Uudellamaalla

Pääkaupunkiseudun sosiaalisen kuntoutuksen kartoitus - millaista kuntoutusta monenlaista tukea tarvitsevalle?

Vuosina 2021-2022 teimme Pääkaupunkiseudun sosiaalisen kuntoutuksen verkostossa kartoitusta siitä, millaista on monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan osallisuutta vahvistava sosiaalinen kuntoutus. Kartoitus tehtiin tiiviissä yhteistyössä työyhteisöjen, asiakkaiden, kokemusasiantuntijoiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa.

Kartoitus vastaa seuraaviin kysymyksiin
  • Millainen on sosiaalisen kuntoutuksen järjestämisen nykytilanne isoissa pääkaupunkiseudun kunnissa?
  • Miten eri toimijat rakentavat asiakkaan kanssa yhdessä osallisuutta ja sosiaalista toimintakykyä vahvistavia palvelupolkuja?
  • Millaisia kehittämistarpeita ja toimivia ratkaisuja palvelupoluilla löytyy?
  • Millaista yhteistyötä eri toimijoiden välillä tarvitaan ja miten yhteistyötä voisi parantaa?


Taustatietoa kartoituksesta

Kokosimme yhteistä näkemystä eri toimialojen työntekijöiden, asiakkaiden ja kokemusasiantuntijoiden kokemustiedon, tutkimus- ja teoriatiedon sekä asiakkaiden itsearviointitiedon pohjalta. Erityiskysymyksinä tarkastelimme mielenterveyden kysymyksiä, kotiin jäävien asiakkaiden tilanteita sekä vieraskielisten ja pitkäaikaistyöttömien sosiaalista kuntoutusta. Tiedonkeruu ja mallinnus tehtiin käytäntötutkimuksen menetelmin.

Tietoa kerättiin asiantuntijoilta aikuissosiaalityöstä, sosiaalisesta kuntoutuksesta, päihde- ja mielenterveyspalveluista, HUS Psykiatriasta, Helsingin Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeesta, pääkaupunkiseudun Työkykyohjelman hankkeista sekä Helsingin ja Espoon maahanmuuttajapalveluista.

Järjestöistä mukana olivat Espoon mielenterveysyhdistys Emy ry, Kalliolan Kohtaamispaikka Askel, HyTe ry (entinen Ejy Espoon kansalaisjärjestöjen yhteistyö ry Ejy) ja Tieto- ja tukipiste Tiltti. Asiakkaiden äänen saimme KAP Vantaan kokemusasiantuntijapankista ja Espoon kokemusasiantuntijaverkostosta.