Aikuisväestön hyvinvointimittari

Aikuisväestön hyvinvointimittari on kokonaisvaltainen, asiakaslähtöinen ja helppokäyttöinen työväline, joka mahdollistaa asiakkaan hyvinvoinnin arvioinnin ja muutoksen seuraamisen. Mittari jäsentää ja havainnollistaa asiakkaan kokonaishyvinvointia yhdeksän eri osa-alueen avulla. Mittari luo yksinkertaisen graafisen esityksen hyvinvoinnin kokonaisuudesta. 

Hyvinvointimittaria voi hyödyntää palvelutarpeen arvioinnin  ja asiakassuunnitelman teossa sekä työskentelyn arvioinnissa. Hyvinvointimittari on kehitetty pääkaupunkiseudun kuntien ja Soccan yhteistyönä. 

Mitä hyötyä hyvinvointimittarista on?

  • Interventio jo itsessään – selkeyttää kokonaisvaltaisesti asiakkaan elämäntilannetta
  • Asiakaslähtöisyys: perustuu asiakkaan omiin arvioihin ja näkemyksiin, joiden pohjalta lähdetään työskentelemään.
  • Kartoittaa vahvuuksia ja alueita, joilla hyvinvointia on mahdollista kehittää tai lisätä
  • Auttaa tunnistamaan erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat
  • Toistamalla mittaus asiakas ja työntekijä voivat yhdessä seurata hyvinvoinnin muutoksia sekä arvioida sosiaalityön ja palvelujen vaikutuksia.

Hyvinvointimittari käyttöön maksutta


Aikuisväestön hyvinvointimittarin käyttö Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingissä

Aikuisväestön hyvinvointimittaria voivat käyttää kaikki Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sekä Helsingin aikuissosiaalityön työntekijät ja asiakkaat. Mittari on integroitu asiakastietojärjestelmä Apotin Maisa-palveluun. Aikuisväestön  hyvinvointimittaria käytetään myös osana Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kehittämää IPHA-mallia sekä Helsingin aikuissosiaalityön sosiaalisen kuntoutuksen toimintamallia

Paperinen lomakeversio säilyy digitaalisen rinnalla, koska asiakkaat eivät aina voi tai halua asioida sähköisesti. Maisa-palvelun käyttö edellyttää asiakkaalta sähköistä tunnistautumista. Mittarin paperilomake on joidenkin palveluiden käytössä myös Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueilla.

Soccan tuki aikuisväestön hyvinvointimittarin käyttöön

Soccan järjestämää koulutusta ja tukea Aikuisväestön hyvinvointimittarin käyttöön on järjestetty vuodesta 2017 kunkin organisaation tarpeiden mukaisesti. Olemme järjestäneet menetelmäkoulutuksia ja työpajoja, joissa on tarkasteltu hyvinvointimittarin käyttöä osana asiakastyön prosessia.  

Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin aikuissosiaalityössä mittarin käyttöä edistetään yhtenä osana laadukkaan tilannearvioinnin kokonaisuutta. Tavoitteena on edistää asiakkaiden osallisuutta asiakasprosesseissa sekä mahdollistaa sosiaalihuoltolain edellyttämä tuen vaikuttavuuden ja erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden hyvinvoinnin muutosten seuraaminen. 

Mittaaminen on sosiaalityön ammattilaisille usein vierasta. Kannustamme ammattilaisia tutustumaan eri mittareiden ominaisuuksiin ja käyttötarkoituksiin sekä kokeilemaan asiakkaan tilanteeseen ja työn tavoitteisiin parhaiten soveltuvia mittareita. 

Ylläpidämme myös Aikuisväestön hyvinvoinnin mittaaminen -Facebook-ryhmää, jossa voi keskustella aikuispalveluissa käytettävistä ja kehitettävistä mittareista.

Lisätietoja hyvinvointimittarista

Rosa Hossain-Karhu
Erikoissuunnittelija
040 480 8716
rosa.hossain-karhu(ät)hus.fi

Mittarin kehittämiseen ovat osallistuneet:
Hyvinvointimittarin kehittämiseen osallistuneiden organisaatioiden logot: Socca, Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa ja Apotti.