Soccan toimintakertomus 2022

Yliopistoyhteistyö ja Pääkaupunkiseudun Praksis

Yliopistoyhteistyössä valmisteltiin Helsinki Practice Research Centren (HPRC) perustamista ja avajaistilaisuus järjestettiin huhtikuussa. HPRC:n toiminta pohjautuu Heikki Waris- ja Mathilda Wrede -instituuteissa tehdylle työlle. Sen tavoitteena on vahvistaa sosiaalityön käytäntötutkimusta, tuoda yhteen käytäntötutkimuksesta kiinnostuneita toimijoita ja tukea tutkimustiedon saattamista käytäntöön.

Vuonna 2022 suunniteltiin kolmikielistä käytäntötutkimusyhteistyötä sekä pilotoitiin uusia käytäntöä ja tutkimusta yhteen tuovia tapahtumia. Sosiaalityön valtion tutkimusrahoitusta saatiin kolmeen HPRC:n tutkimushankkeeseen. Lisäksi osallistuttiin sosiaalihuollon TKKI-rakenteiden kehittämiseen liittyvään vaikuttamiseen yhteisillä lausunnoilla ja kannanotoilla.

Pääkaupunkiseudun Praksis ja sosiaalityön käytännönopetus

Praksiksessa jatkettiin toiminnan uudistamista hyvinvointialueiden käynnistymiseen liittyvät muutokset huomioiden. Lisäksi kehitettiin käytäntötutkimuksen opintojaksoa ja osallistuttiin sosiaalityön opetussuunnitelman uudistamiseen.

Sosiaalityön käytännönopetuksessa yhtenäistettiin suomen- ja ruotsinkielistä ammattikäytäntöjen opetusta ja osallistuttiin Sosnet-yliopistojen järjestämän käytännönopettajakoulutuksen kehittämiseen.

Sosiaalityön opiskelijoiden käytäntötutkimuksissa tarkasteltiin muun muassa monitoimijaiseen yhteistyöhön, sosiaalityön vetovoimatekijöihin, ylivelkaantumiseen, lähisuhdeväkivaltaan, kotoutumiseen ja ekososiaaliseen sosiaalityöhön liittyviä kysymyksiä.

Tutustu julkaistuihin käytäntötutkimuksiin ja tuloksia esitteleviin postereihin.

Kysy lisää

Kaisa Pasanen