Heikki Waris -instituutti

Heikki Waris -instituutti on tutkimus- ja kehittämisverkosto, jonka ytimenä on Pääkaupunkiseudun Praksis-toiminta sekä tiivis yhteistyö Soccan, Helsingin yliopiston, pääkaupunkiseudun kuntien, HUSin, ammattikorkeakoulujen ja järjestöjen kesken. Yhteistyötä tehdään sosiaalityön kehittämisverkostoissa ja tutkimushankkeissa.

Professoreiden vahdinvaihto

Sosiaalityön käytäntötutkimuksen pitkäaikainen professori Mirja Satka jäi eläkkeelle elokuussa. Hän toimi uransa aikana tinkimättömänä sosiaalityön käytäntötutkimuksen kehittäjänä ja puolestapuhujana, edisti sosiaalityön koulutusta ja kirjoitti yli 100 tieteellistä julkaisua. Mirja oli myös mukana perustamassa Sosiaalityön tutkimuksen seuraa ja oli yksi eurooppalaisen sosiaalityön tutkimusjärjestön ESWRA:n perustajajäsenistä ja mukana lukuisissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Kiitämme lämmöllä Mirjaa pitkästä ja ansiokkaasta urasta ja toivotamme hänelle mukavia eläkepäiviä. Tutustu Mirja Satkan jäähyväisseminaarin tallenteisiin (sosiaalityöntutkimuksenseura.fi)

Sosiaalityön käytäntötutkimuksen uudeksi apulaisprofessoriksi valittiin VTT Maija Jäppinen. Hän on aiemmin työskennellyt yliopistonlehtorina Heikki Waris -instituutissa ja tutkinut muun muassa väkivaltatyötä ja lastensuojelua Suomessa ja Venäjällä sekä siirtolaisuuteen, moninaisuuteen ja ihmisoikeuksiin liittyviä teemoja.  Lue uutinen Maija Jäppisen valinnasta (helsinki.fi)

Uusia väitöskirjoja

Heikki Waris -instituutin tutkimuksia -julkaisusarjassa julkaistiin peräti kaksi uutta väitöskirjaa.

Susanna Hoikkalan väitös käsitteli lastensuojelulaitoksen rajoittamis- ja kurinpitokäytäntöjä vuosina 1950-2000. Tutkimuksessa selviää, että rajoittamis- ja kurinpitokäytännöt sekä lasten ja työntekijöiden sukupolvisuhteet ovat muokkaantuneet uudelleen laitostoiminnan ammatillistumisen, demokratisoitumisen ja oikeudellistumisen myötä. Lastensuojelulaitoksen työntekijöiltä on edellytetty taitoa sovittaa yhteen arkiset tilanteet ja käytäntöjä organisoiva muodollinen sääntely. Tutustu väitöskirjaan (helda.fi)

Tiina Lehto-Lundenin väitös puolestaan käsitteli Lasten kokemuksia tukiperheessä. Tulokset kertovat, että vaikka lapset toivatkin esiin myös negatiivisia kokemuksia, tukiperhetoiminta saattoi tarjota lapsen elämään rakentavia toimintamalleja ja luoda positiivisia muistikuvia ja tunne-elämyksiä, jotka tukevat lasta aikuiselämään asti. Tutustu väitöskirjaan (helda.fi)

Käytäntötutkimukset

Heikki Waris -instituutin käynnissä oleviin käytäntötutkimushankkeisiin voi tutustua täällä

Kansainvälinen käytäntötutkimuksen konferenssi ja Handbook of Practice Research

Australian Melbournessa suunnitteilla ollut Käytäntötutkimuksen kansainvälinen konferenssi toukokuussa 2020 päätettiin siirtää vuodella eteenpäin koronapandemian vuoksi. Konferenssin ohjelmassa oli keynote-puheenvuorot Soccan kehittämispäällikkö Laura Ylirukalta, käytäntötutkimuksen professori Mirja Satkalta ja hyväksytty symposio.

Pitkään kansainvälisessä yhteistyössä valmisteltu The Routledge Handbook of Social Work Practice Research julkaistiin keväällä. Handbook sisältää viisi Heikki Waris -instituutin ja sen verkostokumppanien kirjoittamaa artikkelia. Tutustu julkaisuun (routledge.com)

Heikki Waris -instituutin tehtävät

Tutkimushankkeissa kehitetään käytäntötutkimuksen menetelmiä, käsitteitä ja metodologiaa sekä vahvistetaan sosiaalityön käytäntöjen tietoperustaa. Lisäksi ohjataan, innostetaan ja tuetaan opiskelijoita, ammattilaisia ja työyhteisöjä kehittämään ammattikäytäntöjä ja tuottamaan tutkittua tietoa. Kaikkea tätä tehdään yhteistyössä palvelujen käyttäjien ja -tuottajien sekä eri alojen asiantuntijoiden kanssa kotimaassa ja kansainvälisissä verkostoissa.

Kysy lisää!

Mirja Satka
Käytäntötutkimuksen professori
(kevätlukukausi)