Soccan toimintakertomus 2022

Esipuhe: Uusia avauksia poikkeusoloista huolimatta

Tämä toimintakertomus on erilainen kuin Soccan aikaisemmat. Ehkä sisältökin on vähän erilainen, mutta ennen kaikkea muoto on uudistunut. Aiemman pitkän dokumentin sijasta luemme nyt kertomusta verkkosivuille rakennettuna versiona. Kertomusta on aiempaa helpompi lukea silmäillen ja sisältökin on rikkaampi, koska voimme hyödyntää mukavasti myös linkkien takaa löytyvää lisäinformaatiota. Digiloikkaa tässäkin.

Viime vuosi osoittaa, miten nopeasti sopeuduimme poikkeusoloihin. Jo syyskaudella lähes poikkeuksetta kaikki ennalta suunniteltu kehittämis-, opetus- ja tutkimustyö saattoi jatkua. Perinteiset työpajat vain muuttuivat webinaareiksi ja yhteydenpito siirtyi kokonaan Teamsiin. Tätä toimintakertomusta lukiessa tuntuu jopa siltä, että Soccan väki ylsi ihan erityisiin tuloksiin.

Tutkimusrahoitus tuli taloon

Vuosi 2020 tallentui historiankirjoihin vuotena, jolloin sosiaalityö pääsi lopulta valtiontutkimusrahoituksen (VTR) piiriin terveystieteellisen tutkimuksen rinnalle. Soccan ja muiden rahoituspäätöksen saaneiden näkökulmasta vuosi huipentui uudenvuodenaattona, jolloin ensimmäiset myönteiset päätökset julkistettiin.

Vuoden viimeisen päivän huippuhetkeä edelsi vuoden mittaan monta pientä juhlahetkeä. Hallitus antoi esityksen eduskunnalle sosiaalihuoltolain muuttamisesta 6. helmikuuta. Socca muiden joukossa antoi uudistusta kiittävän lausunnon eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle - yllättäen kuitenkin normaalista poikkeavissa Teams-oloissa. Koronapandemia puuttui maaliskuussa peliin ja laittoi uusiksi myös eduskunnan työskentelyn. Laki kuitenkin eteni, ja se hyväksyttiin 11.6.2020.

Rahoitushaku avattiin lokakuussa. Marraskuussa sosiaali- ja terveysministeriö sai yhteensä 24 laajoissa konsortioissa valmisteltua hakemusta. Arvioitsijat totesivat suunnitelmien tason korkeaksi ja näin tuli osoitetuksi potentiaali, joka sosiaalityön tutkimuksessa on. Vuosi päättyi mitä parhaimmissa merkeissä, kun Socca yhdessä Tampereen yliopiston ja muiden sosiaalialan osaamiskeskusten kanssa sai 552 000 euroa ”Lastensuojelu lapsen etuna? -hankkeelle.

Katse laajeni koko Etelä-Suomeen

STM:n rahoittaman monialaisen lastensuojeluhankkeen myötä katseemme laajeni koko Etelä-Suomen yhteistyöalueelle. Vuosi 2020 tullaan muistamaan paitsi koronapandemiasta myös sosiaalihuollon tutkimus- ja kehittämistyön ensiaskeleista tällä laajalla maaperällä.  Sosiaalialan osaamiskeskukset Socca, Sosiaalitaito, Verso, Socom ja FSKC saivat yhteisen hankesuunnitelman ammattitaidolla kasaan. Uusimaa, Kymenlaakso ja Päijät-Häme jättivätkin yhteisen rahoitushakemuksen sosiaali- ja terveysministeriölle ja saivat lokakuussa 2,7 miljoonan rahoituksen Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeelle vuosina 2020-22.

Alueet ovatkin vuoden 2020 lähentyneet ja rajat sosiaalialan osaamiskeskusten välillä madaltuneet. Voikin sanoa, että oikealla tiellä ollaan ja monta askelta lähempänä uuden sote-lainsäädännön todennäköisesti mukanaan tuovia muutoksia.

Sosiaalipalvelujen rooli valtakunnallisessa kehittämisessä

Vuosi valitettavasti tuotti pettymyksiäkin. Tulevaisuuden sote-keskukset saivat kansallista rahoitusta, mutta sosiaalipalvelujen rooli jäi vielä vuonna 2020 vaatimattomaksi. Erillinen, kovasti odotettu kansallinen sosiaalihuollon kehittämisohjelma typistyi piloteiksi, joihin ei myönnetty erillisiä resursseja. Myös lasten- ja perheiden osaamis- ja tukikeskusten valmistelu siirrettiin myöhemmäksi, koska Etelä-Suomessa ei haettu rahoitusta pilotointiin.

Työsarkaa siis riittää vielä tulevillekin vuosille. Tämän toimintakertomuksen myötä haluamme kuitenkin iloita vuoden 2020 saavutuksista ja suunnata innostuneesti katsetta tulevaan.

Pirjo Marjamäki

Johtaja