Rahapeliongelmiin erikoistunut Peliklinikka täytti kymmenen vuotta

Peliklinikka on kymmenen vuoden aikana auttanut yli 20000 apua hakenutta pelaajaa tai heidän läheistään. Peliklinikka perustettiin, koska haluttiin koota saman katon alle kuntien ja järjestöjen rahapeliongelmaan liittyviä palveluita sekä niitä tukeva tutkimus- ja kehittämistyö.

Koronatilanteen takia Peliklinikan 10-vuotisen kokemusten ja hoidon kehittämisen saavutukset tuotiin esille ainoastaan viestinnän keinoin. Joulukuussa ilmestynyt Peliklinikan 10-vuotisraportti (pdf) sisältää läpileikkauksen Peliklinikan toimintaan.

Raportissa Peliklinikan pitkäaikaiset yhteistyökumppanit arvioivat Peliklinikan merkitystä todeten, että Peliklinikka on madaltanut avun hakemisen kynnystä ja lisännyt yhteiskunnallista keskustelua rahapelaamisen haitoista tutkimuksiensa ja kannanottojensa pohjalta. Yhteistyölle on tarjottu konkreettinen foorumi ja kuntien työntekijöille mahdollisuus hankkia erityisosaamista rahapelihaitoista. Tärkeää on ollut myös parantaa ammattilaisten valmiuksia ottaa rahapeliongelma puheeksi.

Lue mediatiedote raportista (peliklinikka.fi)

Ongelmallisesti rahapelejä pelaavien läheisten palvelujen kehittäminen

Vuonna 2020 jatkettiin palvelumuotoilun keinoin aloitettua ongelmallisesti rahapelejä pelaavan läheisen palvelupolun kehittämistä. Yhdessä Puhutaan rahapelaamisesta -verkoston kanssa tehtiin sisältö- ja viestintästrategia ongelmallisesti rahapelejä pelaavien läheisille ja luotiin palvelupolun perussisällöt. Tutustu palvelupolun kuvaukseen ja sisältöihin(pdf)

Peliklinikka kampanjoi loppuvuodesta ongelmallisesti rahapelejä pelaavien läheisten puolesta otsikolla ”Vaiettu ongelma: Lähes 800000 suomalaista kamppailee läheisensä rahapeliongelman seurausten kanssa (peliklinikka.fi)”. Kampanja sai laajaa medianäkyvyyttä.

Tutkimusperustainen kehittäminen

Peliklinikan tutkimus tuottaa lisätietoa rahapeliongelmien tuesta ja hoidosta ja apua hakevien tilanteista. Tutkimusta tehdään tiiviissä yhteistyössä asiakastyön ja palvelujen kehittäjien kanssa. Tämä mahdollistaa tutkimusperustaisen palvelujen kehittämisen.

Keväällä 2020 tehtiin palautekysely avohoidon asiakkaiden kokemuksista saamistaan palveluista. Tulokset kertovat, että työntekijät koettiin ammattitaitoisiksi, ystävällisiksi ja kiinnostuneiksi asiakkaiden tilanteista. Valtaosalle jäi tunne kokonaisvaltaisesta välittämisestä. Tuloksiin voi tutustua opinnäytetyössä Kun pelaaminen haittaa. Peliklinikan avohoidon saavutettavuus (pdf)

Vuonna 2020 käynnistettiin myös Rahapeliongelmasta kärsivän läheisen ja perheen tuki- ja hoitomuotoja kartoittavan systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Lisäksi loppuvuodesta tehtiin selvitys Peliklinikan palveluista korona-ajalta.  Raportti korona-ajan palveluista (pdf)  valmistui keväällä 2021.

Avohoidon tiimin kehittämisestä vastaava erikoissuunnittelija

Peliklinikan avohoidon tiimiin saatiin kesäkuussa erikoissuunnittelija, jonka tehtävänä on arvioida ja kehittää hoitoa ja tukea Peliklinikan avohoidon tiimissä ja viedä kehitystyötä muualle Suomeen. Kehittämistyön alkuvaiheessa keskityttiin Apotti-asiakastietojärjestelmän käyttöönottoon vuonna 2021. Syksyllä käynnistyi myös Helsingin yliopiston opiskelijoiden sosiaalityön käytäntötutkimus “Käytäntötutkimus päihdepalvelujen asiakasohjauksesta Peliklinikalle”.

Rahapeliongelman hoito osana yhdyskuntapalvelua kohti valtakunnallista mallia

Yhteistyötä Rikosseuraamuslaitoksen ja Helsingin kaupungin kanssa jatkettiin myös vuonna 2020. Yhteistyön tavoitteena on ollut yhdistää rahapeliongelmien käsittely osaksi yhdyskuntapalvelua. Konkreettisesti tätä on tehty esimerkiksi lisäämällä yhdyskuntaseuraamustoimistojen työntekijöiden osaamista rahapeliongelmien tunnistamiseen ja ohjaamalla yhdyskuntapalveluasiakkaita Peliklinikan palveluihin.

Loppuvuodesta Peliklinikan ja Sospedin pelihaitta-asiantuntijat sekä THL:n tutkijat antoivat asiantuntija-apua Kriminaalihuollon tukisäätiölle (KRITS) ja Rikosseuraamuslaitokselle hankevalmistelussa. RISERaPeli – Rikosseuraamusasiakkaiden rahapeliongelmien ehkäisy ja kuntoutus -hankkeen rahoitushakemus jätettiin STEAlle tammikuussa 2021 ja rahoitus myönnettiin huhtikuussa. Hankkeessa Peliklinikan ja Helsingin ja Uudenmaan yhdyskuntaseuraamustoimistojen pilotissa tuotettu toimintamalli muuttuu valtakunnalliseksi. Mukana ovat Peliklinikka, Peluuri, Sosped-säätiö, Rikosseuraamuslaitos sekä THL.

Mikä Peliklinikka on?

Peliklinikka on rahapeliongelmiin erikoistunut palvelukokonaisuus, joka tarjoaa apua myös muusta digipelaamisesta ja netin liikakäytöstä aiheutuviin haittoihin. Peliklinikalla tuotetaan ja kehitetään tuki-, ohjaus-, neuvonta- ja hoitopalveluita ongelmallisesti pelaaville ja heidän läheisilleen sekä vahvistetaan ongelmapelaamista työssään kohtaavan henkilöstön osaamista.

Peliklinikan hankekumppaneita ovat Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kuntien lisäksi A-klinikkasäätiö,Sininauhaliitto, Sosiaalipedagogiikan säätiö SOSPED, Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus Socca sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Peliklinikan visiona on olla Suomen johtava peliongelmiin erikoistunut osaamis- ja kehittämiskeskus.

www.peliklinikka.fiwww.peluuri.fiwww.tiltti.fi
Corinne Björkenheim