Socca mukana valtakunnallisessa kehittämistyössä

Soccalaiset ovat olleet mukana aktiivisesti lukuisissa kansallisessa kehittämistyössä joko työryhmien jäseninä, asiantuntijana työpajoissa ja kuulemistilaisuuksissa tai tuottamassa selvityksiä erillisten toimeksiantojen pohjalta. Näitä kuvataan tarkemmin eri aihealueiden osuuksissa.
Näiden lisäksi johtaja Pirjo Marjamäki on sosiaalihuollon asiantuntijana mukana alla olevissa valtakunnallisissa työryhmissä.  Toimintakertomuksen liitteenä on myös yhteenveto työryhmien jäsenyyksistä (pdf)

Valtakunnalliset asiantuntijatehtävät ovat tärkeä sosiaalihuollon tulevaisuuteen vaikuttamisen väylä.

Valtioneuvoston tai sosiaali- ja terveysministeriön asettamat työryhmät ja toimielimet

Kansanterveyden neuvottelukunta 2020-2023

Valtioneuvosto nimitti vuosien tauon jälkeen Kansanterveyden neuvottelukunnan. Aikaisemmasta poiketen neuvottelukunnan tehtäviin kuuluu laajasti myös sosiaalista hyvinvointi ja eriarvoisuuden vähentäminen. Neuvottelukunnan ehdotukset tulevista toimenpiteistä tuodaan keskusteluun vuonna 2021. Toimenpiteillä tuetaan hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden kehittämistä. Tutustu asettamispäätökseen(pdf). Sosiaalihuollon asiantuntijana Soccan johtaja Pirjo Marjamäki.

Sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuus- ja kustannustieto ryhmä 2019-2022

Työryhmä kehittää vuosina 2019-2022 valtakunnallisesti yhtenäistä mittaristoa, jolla kuvataan väestön hyvinvoinnin ja terveyden tilaa ja palvelujen tarvetta. Tarkoituksena on saada käyttöön myös nykyistä parempia palvelujen laatua, vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta kuvaavia mittareita.  Mittaristo muodostaa tietopohjan, jonka perusteella sosiaali- ja terveysministeriö ja uudet hyvinvointialueet käyvät vuosittaiset ohjauskeskustelut ja saavat tilannekuvan alueen kehittämistarpeista. Sosiaalihuollon mittaristo on puutteellinen ja vaatii paljon kehittämistyötä ja sosiaalihuollon asiantuntijoiden työpanosta. Sosiaalihuollon asiantuntijana Soccan johtaja Pirjo Marjamäki. Seurannan, arvioinnin ja ohjauksen indikaattoreita Tietoikkuna.fi -palvelussa (thl)

Vaikuttavuuskeskuksen valmistelu 2020-21

Valtakunnallisen vaikuttavuuskeskuksen valmistelu alkoi syksyllä 2020 eduskunnan aloitteesta. Tavoitteena on tuottaa parempaa vaikuttavuustietoa palvelujärjestelmän kehittämiseen, luoda laajempia tutkimushankkeita ja lisätä kansainvälistä tutkimusrahoitusta sekä tukea hyvinvointi- ja terveysalan kasvuyrityksiä vaikuttavien markkinaratkaisuiden kehittämisessä. Tärkeää on myös auttaa ammattihenkilöitä, johtajia ja poliittisia päätöksentekijöitä tekemään strategisia päätöksiä, joilla kohdennetaan niukkoja resursseja perustellulla ja eettisesti kestävällä tavalla.

Vuoden 2020 aikana syntyi ehdotus keskuksen vaihtoehtoisista organisointimalleista. Vaikuttavuuskeskuksen toimintamalli ja rahoitusehdotus valmistuvat syksyllä 2021 ja toiminta olisi mahdollista aloittaa. Soccan johtajan Pirjo Marjamäen lisäksi sosiaalihuollon edustajana on dekaani Sari Rissanen Itä-Suomen yliopistosta. Sari Rissanen sekä sosiaalialan osaamiskeskusjohtajat Tarja Kauppila ja Marja Heikkilä ovat mukana Itä-Suomen yliopistossa sijaitsevan Vaikuttavuuden talon johtoryhmässä. Vaikuttavuuden talo on Vaikuttavuuskeskuksen taustalla.  Lue lisää vaikuttavuuskeskuksesta (uef.fi)

Valviran ammattihenkilöiden valvontalautakunta kausi 2019–2022

Sosiaalihuollon ammattihenkilölain voimaantulon myötä 2016 myös sosiaalihuollon ammattihenkilöt tulivat Valviran ammattihenkilöiden valvontalautakunnan toiminnan piiriin. Valvontalautakunnassa käsitellään sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammatinharjoittamisluvan peruuttamista sekä ammattihenkilön ammattinimikkeen käytön kieltämistä ja takaisinsaamista sekä kurinpitoa koskevat asiat. Sosiaalityöntekijöitä ja sosionomeja koskevat asioita on toistaiseksi vain vähän, mutta ne ovat lisääntyneet tasaisesti sitä mukaan kuin laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä on tullut tutummaksi.

Sosiaalihuollon asiantuntijana ovat Soccan johtaja Pirjo Marjamäki, varajäseninä johtaja Marja Heikkilä Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta, johtaja Kirsi Kuusinen-James Sosiaalialan osaamiskeskus Versosta ja kehittämispäällikkö Laura Yliruka Soccasta (myöhemmin THL:stä).

Esimerkkejä sosiaalialan osaamiskeskusten jäsenyyksistä muissa valtioneuvoston asettamissa työryhmissä

Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden neuvottelukunta: sosiaalityöntekijöiden riittävyyteen ja tehtävärakenteeseen liittyviä kysymyksiä. Jäsenenä Arto Rautajoki SonetBotniasta ja varalla Sanna-Riitta Junnonen Socomista

Sosiaalityön tutkimuksen arviointiryhmä
: valtion tutkimusrahoituksella rahoitettavan tutkimusten ja vuosittaisten painopisteiden seuraaminen ja arviointi. Sosiaalialan osaamiskeskusten varsinainen jäsen Kaisa Kostamo-Pääkkö Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta ja Tarja Kauppila Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksesta.

Vaasan potilas- ja asiakasturvallisuus yksikkö: määrittely sosiaalihuollossa mitä asiakasturvallisuudella tarkoitetaan, minkälaisilla indikaattoreilla seurata miten vahvistaa tutkimukseen perustuvaa tietopohjaa. Sosiaalialan osaamiskeskusten edustajana yksikön johtoryhmässä on johtaja Marja Heikkilä.