Hallituksen esitysluonnoksen mukaan toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm. työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Velvoite ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi voitaisiin jatkossa kohdistaa kokoaikatyön hakemiseen.
Esitysluonnoksessa esitetään lisäksi toimeentulotuen perusosan alentamista 50 prosentilla ja muita muutoksia.
Velvoite ilmoittautua kokoaikatyönhakijaksi on merkittävä tiukennus
Socca huomauttaa, että esitysluonnoksessa ehdotettu velvoite ilmoittautua kokoaikatyönhakijaksi toimeentulotuen ehtona tiukentaa merkittävästi nykykäytäntöä. Velvoite koskisi jatkossa myös osa-aikatyötä tekeviä, ilman opintotukea opiskelevia sekä pienitituloisia yrittäjiä. Mikäli henkilö ei ilmoittaudu työvoimaviranomaiselle kuukauden kuluessa, toimeentulotuen perusosaa alennettaisiin 50 prosentilla.
Esitysluonnoksessa ei ole riittävästi huomioitu sitä, että osa-aikatyötä tekevien joukossa on henkilöitä, joille kokoaikatyö ei ole terveydellisistä tai toimintakykyyn liittyvistä syistä realistinen vaihtoehto.
Toimeentulotuen perusosan alentaminen 50 prosentilla uhkaa perusoikeuksia
Soccan mukaan esitysluonnoksessa ehdotettu perusosan alentaminen 50 prosentilla ilman erillisiä ehtoja on kohtuuton ja inhimillisesti kestämätön kiristys. Nykyisessä laissa alentaminen on ehdollista ja määräaikaista, mutta esitysluonnoksen mukaan alentaminen voisi jatkua toistaiseksi ja ilman yksilöllistä harkintaa. Tämä uhkaa vakavasti ihmisarvoisen elämän edellyttämää vähimmäistoimeentuloa.
Sanktiot vaikuttavat erityisesti henkilöihin, jotka ovat taloudellisesti ja sosiaalisesti haavoittuvassa asemassa. Pitkään toimeentulotuen varassa eläneille 50 prosentin leikkaus voi tarkoittaa kuukausia ilman perustarpeiden kattamiseen riittäviä varoja. Tämä ei edistä työllistymistä, vaan lisää syrjäytymisen riskiä.
Esityksessä ehdotetaan, että Kela voisi alentaa perusosaa ilman velvoitetta ohjata asiakasta sosiaalihuoltoon. Perusosan alentaminen edellyttää aina yksilöllistä harkintaa kokonaistilanne huomioiden. On tärkeää, että Kela ja hyvinvointialue tekevät yhteistyötä erityisesti niiden asiakkaiden kohdalla, joille kokoaikatyö ei ole realistinen vaihtoehto ja joita uhkaa perusosan merkittävä leikkaus.
Toimeentulotuen perusosan suuruuteen esitetyt leikkaukset osuvat lapsiperheisiin
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että toimeentulotuen perusosaa leikattaisiin 18 vuotta täyttäneiden yksin asuvien henkilöiden sekä vanhempansa luona asuvien 18 vuotta täyttäneiden osalta kolme prosenttia, muiden 18 vuotta täyttäneiden henkilöiden osalta noin kaksi prosenttia. Leikkaukset kohdistuvat erityisesti niihin, jotka ovat jo valmiiksi heikoimmassa asemassa.
Socca muistuttaa, että toimeentulotuen saaminen on yleisempää lapsiperheissä, erityisesti yksinhuoltajaperheissä, joissa aineellinen puute on yleistä. Leikkaukset huoltajien perusosaan vaikuttavat suoraan myös lapsiin.
Toimeentulotuen ansiotulovähennys poisto heikentäisi työnteon kannustavuutta
Esitysluonnoksen mukaan toimeentulotuen 150 euron ansiotulovähennys poistettaisiin 18 vuotta täyttäneiden henkilöiden osalta. Jatkossa 18 vuotta täyttäneiden osalta myös muut vähäisiksi katsottavat tulot ja avustukset huomioitaisiin tuloina täysimääräisesti. Socca nostaa esiin, että toteutuessaan tämä heikentäisi työnteon kannustavuutta ja vaikeuttaisi erityisesti osa-aikatyötä tekevien asemaa, joille kokoaikatyö ei ole realistinen vaihtoehto.
Toimeentulotuen rahoitusvastuun siirrossa kunnille huomioitava nuoret
Esitysluonnoksessa ehdotetaan kunnille täyttä rahoitusvastuuta alle 25-vuotiaiden toimeentulotuesta. Socca pitää tärkeänä, että nuorten hyvinvointia ja osallisuutta tuetaan, mutta rahoitusvastuun siirtäminen kunnille ei saa johtaa siihen, että nuoria ohjataan työtoimiin tai koulutukseen kustannussyistä, ei yksilöllisten tarpeiden pohjalta.
Toimeentulotuki rajaaminen vain välttämättömiin terveydenhuoltomenoihin voi kasvattaa terveyseroja
Soccan mielestä esitysluonnoksen ehdotus toimeentulotuen rajaamisesta vain välttämättömiin terveydenhuoltomenoihin vähentäisi terveyden tasa-arvoa.
Rajaus sulkisi pois esimerkiksi itse maksetut mielenterveyspalvelut, reseptivapaat lääkkeet ja omahoidon, joihin vähävaraiset usein turvautuvat. Rajaus voi kasvattaa pitkällä aikavälillä terveyseroja ja sosiaalisia kustannuksia sekä lisätä ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen tarvetta ja muiden hyvinvointialueiden järjestämien palvelujen tarvetta.
Asumismenojen arvioinnin tarkentaminen voi lisätä asunnottomuutta
Ehdotus, jonka mukaan keskimääräisiä asumismenoja arvioitaisiin vain niiden toimeentulotuen saajien osalta, joilla ei ole erityistä perustetta ylittää asumisnormia, on Soccan mukaan ongelmallinen. Tällainen laskentatapa ei anna realistista kuvaa todellisista asumiskustannuksista.
Aiemmat hallituksen leikkaukset ovat jo kääntäneet asunnottomuuden vähentymisen kasvuksi. Nyt ehdotetut muutokset voivat pahentaa tilannetta entisestään, jos ihmiset joutuvat luopumaan kodeistaan ilman realistista vaihtoehtoa.
Kelalle ehdotettu tiedonsaantioikeus vaarantaa asiakkaiden yksityisyyttä
Esitysluonnoksessa ehdotetaan, että jatkossa Kelalle annettaisiin oikeus saada toimeentulotukiasian käsittelemiseksi välttämättömät tiedot suoraan rahalaitoksilta. Tällä hetkellä tiedonsaantioikeus on vain sosiaalihuollon viranhaltijoilla.
Socca pitää tätä ongelmallisena. Rahalaitoksia koskeva tiedonsaantioikeus on merkittävä poikkeus yksityisyyden suojasta, ja sen tulee perustua tarkkarajaiseen ja perusteltuun lainsäädäntöön.