Selvityksen kyselyyn vastasi 169 asiakastyön ammattilaista Etelä-Suomen hyvinvointialueilta ja Helsingistä. Selvityksen lähtökohtana toimivat Soccan koordinoiman Etelä-Suomen aikuissosiaalityön verkoston tiedontarpeet.
Digitaidot kunnossa, mutta perehdytys puutteellista
Valtaosa ammattilaisista (89 %) koki hallitsevansa organisaation digityövälineet, mutta yli puolet (57 %) ei ole saanut riittävää digiperehdytystä. Digityöympäristön haltuunotto jää usein yksittäisen työntekijän vastuulle. Selvityksessä korostetaan, että perehdytyksen tulisi sisältää palveluprosessien ja arjen digitaalisen työympäristön hallinnan lisäksi myös asiakastyöhön ja digitaaliseen työympäristöön liittyvää ilmiötietoa.
Noin puolet asiakastyön ammattilaisista (53 %) koki osaavansa arvioida erilaisten tekoälyratkaisujen eettisyyttä asiakastyössä.Tekoälyn kehitys hyvinvointialueilla on vielä alkuvaiheessa, joten ammattilaisia voidaan kouluttaa ennen tekoälypohjaisen teknologian laajempaa käyttöönottoa. Moni ammattilaisista tunnistaa tekoälyyn liittyviä eettisiä kysymyksiä, mutta eettisten vaikutusten arvioimisen taidot jakavat ammattilaisia. Sosiaalialalla ja organisaatioissa tarvitaankin selkeitä ohjeita tekoälyn vastuulliselle käytölle.
Sosiaalityön ääni digikehittämisessä kuuluu heikosti
Ammattilaiset kokivat, ettei sosiaalityön asiakasnäkökulmaa ei oteta riittävästi huomioon organisaatioiden digikehittämisessä. Työntekijät joutuvat käyttämään hajanaisia järjestelmiä ja kokoamaan tietoja pirstaleisista tietoympäristöistä. Selvitykseen vastanneet ammattilaiset toivovat intuitiivisempia ja käyttöpolultaan selkeämpiä järjestelmiä, parempaa integraatiota ja viestintäkanavia, jotka rakentuvat asiakkaan ja ammattilaisen tarpeista käsin.
Digitaalisen osaamisen kehittämiseen tarvitaan koulutusta
Ammattilaisilla on hyvät perustaidot digitalisaatioon, mutta kriittisen digitaalisen lukutaidon riittävyys edellyttää koulutusta. Näin voidaan tulevaisuudessa vastata paremmin sosiaalialan digitaalisoituvan asiakastyön kysymyksiin.
Tekoälyyn ja digitalisaation alakohtaisiin vaikutuksiin liittyvän koulutuksen tulisi olla niin koko alaa leikkaavaa kuin organisaatiotasoista. Erilaisten tekoälyn käyttökohteiden havainnollistaminen sekä selkeät digityön ohjeet ja rajanvedot tietosuojan näkökulmasta helpottaisivat ammattilaisten työtä.
Koulutuksissa tulisi tunnistaa työntekijän asema organisaation digiratkaisujen käyttäjänä sekä monimutkaisessa digiympäristössä navigoivana asiakkaan oikeuksien turvaajana. Sosiaalialan toimintaympäristön murroksessa ajankohtaisen tiedon ja digitalisaatioon liittyvien yhteistyörakenteiden vahvistaminen korostuvat sosiaalipalveluiden johtamisessa.
Asiakkaiden digisyrjäytyminen huolestuttaa
Iso osa ammattilaisista (87 %) arvioi, että digitalisaation myötä on syntymässä digitaalisesta yhteiskunnasta syrjäytynyt asiakasryhmä, jolla on muita useammin kasaantuneita palveluntarpeita. Syrjäytymisen riskit liittyvät asiakkaan sosioekonomiseen taustaan, ikään, terveystilanteeseen ja kulttuuritaustaan.
Palvelujärjestelmä ohjaa asiakkaita verkkoasioinnin piiriin, mikä edellyttää asiakkaalta digiosaamista, riittävää toimintakykyä sekä pääsyä tietoteknisten laitteiden pariin. Toisaalta juuri ne asiakkaat, joille digiasiointiin liittyy esteitä, tarvitsevat usein eniten sosiaalihuollon palveluja.
Esimerkkejä hyvistä käytännöistä
- Laitelainaamisen malli: Kymenlaaksossa kokeiltu malli on lisännyt asiakkaiden toimijuutta digipalveluissa.
- Digimentorointi: Mentoritiimit tukevat asiakastyön arjessa ja vahvistavat osaamista mm. tietoturvassa ja digitaalisessa vuorovaikutuksessa.
- Digitalisaatioverkostot: Pirkanmaalla hyödynnetty käyttäjäverkosto tukee tiedon jakamista ja osallistamista kehittämistyössä.
Lisätietoa selvityksestä
- Tavoitteena oli tarkastella aikuisten sosiaalipalvelujen ammattilaisten kokemuksia siitä, onko digitalisaatiolla onnistuttu tehostamaan palveluprosessia, millaisia digitaalisia välineitä asiakastyön ammattilaiset työssään hyödyntävät ja millaisia haasteita digitalisaatio on tuottanut palveluihin.
- Kyselyyn vastasi 169 aikuissosiaalityön ammattilaista Etelä-Suomen hyvinvointialueilta (pois lukien Vantaa-Kerava) toukokuussa 2025
- Selvityksen tilasi Soccan koordinoima Etelä-Suomen aikuissosiaalityön verkosto.
Aiheesta muualla
Socca järjestää syksyllä 2025 tekoälyyn liittyviä webinaareja. Lisätietoa näistä ja aiemmin järjestettyjen webinaarien materiaaleja löytyy tästä linkistä.
Lisätietoja

Tytti Hytti
Erikoissuunnittelija
040 334 0821
tytti.s.hytti(ät)hus.fi

Kaisa Palomäki
Kehittämispäällikkö
040 554 8299
kaisa.palomaki(ät)hus.fi

