Blogin syöttösivu

Lastensuojelu lapsen etuna (ETU) tutkimuksen -blogi

Kirjoittajat ovat Lastensuojelu lapsen etuna? -tutkijaryhmän jäseniä. Blogitekstit käsittelevät tutkimusteemoja ja samalla tutkijat nostavat keskusteluun näkökulmia käytäntösuosituksen tekemiseen liittyen.
21.3.2023

ETU-tutkimus päättyi – yksi kysymys ylitse muiden edelleen avoinna

Tarja Pösö

Lastensuojelu lapsen etuna? Lapsen hyvinvoinnin arviointi lastensuojelun rajapinnoilla -tutkimus päättyi joulukuun lopussa 2022. Tässä blogikirjoituksessa professori Tarja Pösö pohtii joitakin keskeisimpiä tutkijaryhmän havaintoja lapsen tilanteen arvioinnista. 

Havaintoja on myös kirjoitettu tutkimusjulkaisuiksi, mutta julkaisuprosessin hitauden vuoksi ne tulevat luettavaksi kuluvan tai ehkä vasta seuraavan vuoden aikana. Päivitettyä tietoa julkaisuista ja niiden keskeisestä sisällöstä julkaistaan Soccan verkkosivuilla.
Tienviitta ja teksti Blogi lastensuojelu lapsen etuna tutkimus

ETU-tutkimuksessa olemme lähestyneet arviointia useista eri näkökulmista. Olemme työstäneet muun muassa arvioinnin osaamista, johtamista, käytäntöjä, yhdenmukaisuutta ja asiakasturvallisuutta, monikielisyyttä arvioinnissa, asiakasnäkökulmaa arviointiin sekä strukturoitujen arviointimenetelmien käyttöä. Mitä pidemmälle analyysit ovat edenneet, sitä vahvemmaksi on tullut käsitys arvioinnin tärkeydestä palveluihin pääsemisen ja sosiaalityön asiakasprosessin kannalta. 

Tutkimuskirjallisuudessa arvioinnin tärkeyttä on lähestytty muun muassa tiedon transformaation käsitteen avulla. Lasten ja perheiden tilanteesta kerätään monenlaista tietoa kohtaamisissa, yhteistyöverkostoissa ja tietojärjestelmistä. Moninaisen tiedon keräämiseen liittyy tiedon valikointi: jokin tieto arvotetaan tärkeäksi ja jokin tieto vähemmän tärkeäksi tai jopa lapsiperhepalveluiden arviointiin kuulumattomaksi. Tärkeäksi valitusta tiedosta tulee arvioinnin ja päätöksenteon pohja, ja sitä edelleen työstetään, täsmennetään ja testataan, toisin sanoen transformoidaan niin, että arviointia voidaan tehdä. 

Arviointi ja päätöksenteko puolestaan ohjaavat lasta ja perhettä palveluihin ja palveluissa. Siksi se, miten arviointiin valikoidaan tärkeänä pidetty tieto ja miten sitä työstetään, on lastensuojelussa – kuten palveluissa yleensä – tärkeä, jopa kohtalokas tekijä niin lasten, perheiden kuin palveluiden ja järjestelmän kannalta. 

Mitä monimutkaisemmaksi palvelujärjestelmä kehittyy, sitä enemmän tulee kohtia, joissa lapsen ja perheen pääsyä palveluihin arvioidaan ja sitä tärkeämmäksi tulee se, mitä ja miten arvioidaan. Samalla koko ajan tärkeämmäksi tulee kysymys siitä, mikä on juuri tässä arviointitehtävässä tärkeää ja vähemmän tärkeää tietoa.

Muutama nosto ETU-tutkimuksen havainnoista

Erilaisten arviointitehtävien ja niiden organisoinnin moninaisuus tuli näkyviin ETU-tutkimuksessa jopa siinä määrin, että epävirallisesti puhuttiin uudenlaisesta arviointiteollisuudesta. Se viittaa paitsi erilaisten arviointitehtävää toteuttavien rakenteiden ja yksiköiden moninaisuuteen myös arviointitehtävien suureen määrään. 

Palveluihin pääsyn tai niiden jatkamisen lisäksi arviointia tehdään jo syntyneen asiakassuhteen osana. Sosiaalityöntekijöiden ja sosiaaliohjaajien rinnalla arviointiin osallistuvat erilaiset monialaiset tiimit. ETU-tutkimuksen aineistossa arviointi on lähes poikkeuksetta vähintään kahden työntekijän työtehtävä (työpari). Arviointi on niin ollen työpanokseltaan merkittävä osa ammattilaisten työtä lasten ja perheiden palveluissa.

Arviointiin kohdistuu erilaisia odotuksia. Palvelujärjestelmän toiminnan näkökulmasta odotetaan, että arvioinnin pohjalta ratkeaa, otetaanko lapsi tai perhe palveluun vai ei, tai millaista palvelua tarjotaan.

Toisenlainen odotus tuli esiin erityisesti asiakasnäkökulmaisessa tarkastelussa. Siinä arviointi liudentuu osaksi intensiivistä, lapsen, perheen ja sosiaalityöntekijöiden muutostyötä. Tämä näkemys on hyvin etäällä arvioinnin eriyttämisestä omaksi tehtäväkseen. Se on myös kritiikkiä sitä kohtaan, että palvelujärjestelmään on muodostunut arviointien ketjuja, joissa lapset ja perheet kulkevat arvioinnista toiseen. Arviointi painottuu enemmän kuin avun ja tuen tarjoaminen. 

ETU-tutkimuksen sosiaalityöntekijöiden kysely- ja haastatteluaineistoissa puolestaan näkyy vahva odotus yhdenmukaistavia ja strukturoituja arviointimenetelmiä kohtaan. Tosin myös niiden tarkoituksenmukaisuutta ja käyttökelpoisuutta epäiltiin. Strukturoiduiksi menetelmiksi saatettiin kuitenkin nimetä käytäntöjä, jotka eivät täytä strukturoidun menetelmän kriteereitä. Jatkossa onkin välttämätöntä kehittää yhtäältä tietoisuutta strukturoiduista menetelmistä ja niiden käyttötarkoituksesta, toisaalta kehittää niitä tutkimustietoon perustuen. 

ETU-tutkimuksen aineistossa tuli esiin erilaisia organisaatio-, tiimi- ja työntekijäkohtaisia käytäntöjä, ohjeistuksia ja normituksia siitä, miten valintaa sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisiin palveluihin tulee tehdä. On kyse lainsäädännön paikallisista tulkinnoista. Paikallisten tulkintojen syntyminen ja vakiintuminen kertoo siitä, että nykyinen lainsäädäntö antaa niille reippaasti tilaa tai jopa luo tarvetta niille. Tilanne ei ole ongelmaton.

Yksi kysymys avoimena ylitse muiden

Vaikka ETU-tutkimus on valottanut lapsen tilanteen arvioinnin ajankohtaista kuvaa eri näkökulmista, yksi kysymys ylitse muiden jäi ilman vastausta: mitä arvioidaan ja mitä tulisi arvioida, kun arvioidaan lapsen tilannetta lastensuojelussa ja sen rajapinnoilla? Lapsuus- ja perheammattilaisten käytössä olevat kysymys- ja teemapatteristot ovat mittavia ja moninaisia. Silti on edelleen välttämätöntä kysyä, mikä on tärkeää tietoa lapsen tilanteesta nimenomaan lastensuojelussa ja perhesosiaalityössä ja niiden rajapinnoilla tehtävissä arvioinneissa.

Vastauksia kysymykseen on tavallaan jo olemassa, sillä tietoa lapsen kehitystä ja hyvinvointia uhkaavista tekijöistä on. On myös vakiintuneita käytäntöjä vakavan uhan tunnistamisessa ja siihen reagoinnissa. Palvelujärjestelmän moninaistuessa tarvitaan kuitenkin uutta ja tarkentuvaa tietoa ja jaettua ymmärrystä siitä, milloin ja miten lastensuojelu eikä esimerkiksi perhesosiaalityö on tarkoituksenmukainen tapa vastata tietynlaisiin lapsen tarpeisiin. 

Jos palveluita ja lapsen kehitystä ja hyvinvointia uhkaavaa (ja sitä tukevaa) tietoa ei yhdistetä toisiinsa tieto- ja tutkimusperustaisesti, palvelujärjestelmän ehdot voivat määrittää lapsen tilanteen arviointia ja sen pohjalta tehtyjä ratkaisuja. Ilman tuonkaltaista tietoa arviointimenetelmien strukturoitu kehittäminen tai palveluiden vaikuttavuuden arviointi on vaikeaa, jollei peräti turhaa. Monialaiset arviointikäytännöt tai muut vastaavat eivät myöskään ratkaise tietoa koskevaa perusasiaa. 

Tutkimusperustaisuus edellyttää monitieteistä analyysia. Tutkimusperustaisuutta ei kuitenkaan voi irrottaa erilleen asiantuntijoiden, asiakkaiden ja kansalaisten näkemyksistä siitä, mitä pidetään lapsuutta uhkaavana ja millaisia kynnyksiä tulee ylittää eri palveluihin pääsemiseksi. Tämä on vaativan, pitkäkestoisen tutkimuksen tehtävä. Tulos ei todennäköisesti poistaisi ammattilaisten tapauskohtaista harkinnan tarvetta arvioinnissa, mutta parhaimmillaan tukisi sitä nykyistä enemmän.

Kirjoittaja:
Tarja Pösö, tutkimuksesta vastaava professori

Tietoa hankkeesta

ETU-tutkimushanke on päättynyt 31.12.2022. Tuloksia kootaan ETU-tutkimuksen verkkosivuille ja lisätietoja tutkimuksesta antavat:

Tarja Pösö 
Professori, Tampereen yliopisto 
tarja.poso(at)tuni.fi 
050 433 6258 

Jenni Repo 
Väitöskirjatutkija, Tampereen yliopisto
jenni.repo(at)tuni.fi
050 514 3153 

Hankkeessa työskentelivät tutkijat Elina Aaltio, Maija Haapala, Tuuli Lamponen, Jenni Repo ja Noora Aarnio sekä tutkijatohtorit Anne-Mari Jaakola, Eveliina Heino ja Minna Veistilä.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja