Lastensuojelu lapsen etuna -tutkimushanke (ETU) 2021-2022

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lapsen tilanteeseen liittyvää tietoa, ymmärrystä ja tulkintoja, kun arvioidaan lastensuojelun tarvetta. Kiinnostuksen kohteena olivat sosiaalityöntekijöiden ja muiden ammattilaisten arviot lapsesta lastensuojelussa ja sen rajapinnoilla. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä. Vastauksia etsittiin kysymyksiin, miten, missä ja kenen lasta ja perhettä tulee tukea sekä edellyttääkö lapsen tilanne lastensuojelun vai lapsi- ja perhepalveluiden toimia. 

Arviointia lähestyttiin useista eri näkökulmista: arvioinnin osaaminen, johtaminen, käytännöt, yhdenmukaisuus ja asiakasturvallisuus, monikielisyys arvioinnissa, asiakasnäkökulma arviointiin sekä strukturoitujen arviointimenetelmien käyttö.

Tutkimuksesta vastasi Tampereen yliopisto ja tutkimuksen hallinnollisesta kokonaisuudesta Socca.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä sosiaalialan osaamiskeskusten ja niiden toteuttamien lastensuojelun kehittämisohjelmien kanssa. Sitä rahoitti sosiaali- ja terveysministeriö (VTR-rahoitus). 

Julkaisut

Synteesi ETU-tutkimuksen tuloksista on koottu artikkeliin ”Lapsen tilanteen arviointi lastensuojelussa ja lapsiperhesosiaalityössä. Aikalaiskuvausta.”  Artikkeli löytyy Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö -julkaisusta.

Yhteenvetoa hankkeen tuloksista myös tutkimuksen johtajan Tarja Pösön blogissa ETU-tutkimus päättyi – yksi kysymys ylitse muiden edelleen avoinna

Lisätietoja tuloksista Jenni Repo, tutkija
jenni.repo(at)tuni.fi

Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö -julkaisun artikkeleita

Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus. 2024.

Tieteelliset artikkelit