Julkaisut
Julkaisut
Tälle sivulle kootaan ETU-tutkimuksen julkaisuja sitä mukaa, kun ne ilmestyvät.Synteesi ETU-tutkimuksen tuloksista on koottu teoksessa Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö julkaistuun artikkeliin "Lapsen tilanteen arviointi lastensuojelussa ja lapsiperhesosiaalityössä. Aikalaiskuvausta."
Lisätietoja tuloksista
Jenni Repo
Tutkija
jenni.repo(at)tuni.fi
Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö -julkaisun artikkeleita
Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus. 2024.
Artikkeli kokoaa Lapsen etu lastensuojelussa? -osatutkimusten tuloksia ja on luonteeltaan synteesi alkuperäisaineiston analyysin sijaan. Sen pohjana on eri menetelmin kerätty laaja, moninäkökulmainen ja valtakunnallinen aineisto.
Aineiston hankintaa ja tutkimusta kokonaisuudessaan on ohjannut tässä artikkelissa kuvattu ekologis-systeeminen näkemys arvioinnista. Tutkimustuloksia on koottu yhteen ja kiteytetty, millaisia käytäntöjä ja rakenteita lapsen tilanteen arvioinnista voidaan tunnistaa.
Synteesin keskeiset tulokset:
- Ammattilaiset arvioivat lapsen tilannetta moninaisissa ja vaihtelevissa organisatorisissa rakenteissa, joissa arvioinnilla pyritään palveluvalikointiin tai muutostyön tukemiseen.
- Arviointia ei tehdä vain lainsäädännön edellyttämissä tilanteissa, vaan se on erottamaton osa sosiaalityön ammatillista työskentelyä ja aina myös seurauksellista.
- Lapsen tilanteen arviointi vaatii edelleen sen täsmentämistä, mitä, missä, miten ja miksi arvioidaan. Tämä täsmennystarve koskee kokonaisvaltaisesti arviointia omassa ekologis-systeemisessä ympäristössään.
- Tapauskohtaisen, käsityömäisen ja strukturoidun arvioinnin välistä jännitettä tulee lähestyä tutkimusperustaisesti.
Julkaisutiedot
Jaakola,
Anne-Mari & Lamponen, Tuuli & Aaltio, Elina & Aarnio, Noora &
Haapala, Maija & Heino, Eveliina & Pösö, Tarja & Repo, Jenni &
Veistilä, Minna (2024) Lapsen tilanteen arviointi lastensuojelussa
ja lapsiperhesosiaalityössä. Aikalaiskuvausta.
Teoksessa Johanna Kiili,
Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.)
Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.
Artikkelissa tarkastellaan tekijöitä, jotka lapsen ja perheen tilannetta arvioivat ammattilaiset liittävät perhesosiaalityön ja lastensuojelun väliseen rajaan. Rajaa lähestytään institutionaalisena rajana, jota ohjaa lainsäädäntö sekä käytännössä tehtävät tulkinnat ja niiden ohjeistukset. Rajaa lähestytään laajan kysely- ja tapausesimerkkeihin pohjautuvan ryhmähaastatteluaineiston pohjalta.
Keskeiset tutkimushavainnot:
- Ammattilaiset tulkitsevat lapsiperhesosiaalityön (peruspalvelu) ja lastensuojelun (erityispalvelu) välistä rajaa jokaisen lapsen ja perheen tilanteen arvioinnissa erikseen.
- Palveluihin ohjaava lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia arvioinnin käytäntöjä ohjaaville organisaatioille ja arviointeja tekeville ammattilaisille määritellä lastensuojelun ja lapsiperhesosiaalityön rajaa ylläpitäviä kriteereitä vaihtelevilla sisällöillä.
- Tutkimuksessa näkyy lastensuojelun uudelleenmuotoutuminen Suomessa niin, että lastensuojelun tehtävä on kaventunut. Vanhempien vastentahtoisuus ja kodin ulkopuolelle tehtävät sijoitukset asettuvat uudella tavalla lastensuojelun keskiöön.
- Merkittävä
haaste tulevaisuudessa on vahvistaa käytäntöjä ja palvelujärjestelmää niin,
että lastensuojelulla on selkeä rooli lapsen tarpeisiin, oikeuksiin ja etuun
vastaajana lapsiperhesosiaalityön rinnalla. On myös tärkeää, että rajan
määritystä ja sen edellyttämää harkintaa tuetaan ristiriidattomalla
säännöstöllä.
Julkaisutiedot
Jaakola,
Anne-Mari & Pösö, Tarja & Repo, Jenni (2024) Institutionaalinen raja
lapsiperhesosiaalityön ja lastensuojelun välillä. Arviointia tekevien
ammattilaisten näkökulma.
Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja
Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja
lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.
Sosiaalityöntekijöille suunnatun kyselyn pohjalta artikkelissa tarkastellaan lapsen kehitystiedon merkitystä osana arviointia ja sosiaalityöntekijöiden arviointiosaamista.
Keskeiset tulokset:
- Kehitystiedon käsite kattaa kehityspsykologisen tiedon lisäksi lapsen sosiaalisen ja suhdeperusteisen kasvuympäristön sekä lapsen kehitystä suojaavat ja vaarantavat tekijät.
- Kehitystiedon huomioiminen laajentaa ja täsmentää arviointia sekä vahvistaa lapsen osallisuutta ja osallistumista lapsiperhesosiaalityössä ja lastensuojelussa.
- Kehitystiedon huomioiminen arvioinnissa edistää lapsen tuen tarpeiden tunnistamista ja tarjottavan avun oikeasuuntaista kohdentumista.
- Kehitystiedollisen perusosaamisen tulisi olla osa sosiaalityöntekijöiden peruskoulutusta, ja sen toteuttamisessa voidaan hyödyntää monitieteistä yhteistyötä.
Jaakola, Anne-Mari & Karttunen, Teija & Svenlin, Anu-Riina (2024) Sosiaalityöntekijöiden osaaminen ja lapsen kehitystieto tilannearvioinnissa.
Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.
Artikkelissa tarkastellaan erityiskysymyksiä, joita asiakkaiden vieraskielisyys tuottaa lastensuojelun sosiaalityöhön. Aineistona ovat tapausesimerkkeihin pohjautuvat ammattilaisten ryhmähaastattelut.
Keskeiset tutkimustulokset:
- Kielitietoinen sosiaalityö pyrkii ymmärtämiseen ja osallisuuden esteiden poistamiseen huomioimalla aktiivisesti kielen liittyviä kysymyksiä. Keinoja kielitietoisuuden vahvistamiseen ovat muun muassa selvät ohjeet ja riittävät resurssit tulkkivälitteiseen työskentelyyn ja kirjallisten käännösten tilaamiseen, erilaisten kielitaidon tasojen huomioiminen työskentelyssä sekä palvelujen ja toimenpiteiden kuvaaminen mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi.
- Tulkkivälitteinen työ vahvistaa sekä asiakkaan että työntekijän oikeusturvaa ja työskentelyn onnistumista tilanteissa, joissa riittävän hyvää yhteistä asiointikieltä ei ole. Tulkin käytöstä on hyvä neuvotella. Luottamusta ja tietosuojaa koskevat huolet on syytä ottaa vakavasti ja etsiä niihin ratkaisuja yhdessä. Tulkkauksen kaikkien osapuolten toimijuuden ja selkeiden roolien varmistaminen on tärkeää. Selkeys näissä edellyttää vuorovaikutusta.
- Tutkimuksen perusteella kirjallisia käännöksiä koskevissa toimintatavoissa on vaihtelua ja puutteita, jotka ovat uhka asiakkaiden oikeuksien toteutumiselle. Kaikilla hyvinvointialueilla on syytä laatia kirjallisia käännöksiä koskevat ohjaukset ja linjaukset, joilla varmistetaan hallintolain noudattaminen myös kirjallisten käännösten osalta.
- Yhteistyötä tulkkien ja sosiaalialan ammattilaisten välillä esimerkiksi tulkki- ja sosiaalityöntekijäkoulutuksessa on hyvä vahvistaa. Tällainen yhteistyö mahdollistaisi käytäntöjen kehittämisen ja yhteisen tietopohjan rakentamisen.
Jäppinen, Maija & Heino, Eveliina & Turtiainen, Kati
(2024) Vieraskielisyyteen liittyvät kysymykset ja asioimistulkkaus
lastensuojelun sosiaalityössä.
Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola,
Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja
lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.
Tieteelliset artikkelit
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lapsi- ja perhesosiaalityön työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä menetelmästä kahdessa organisaatiossa, joissa menetelmä on otettu tai pyritty ottamaan käyttöön. Tutkimusta varten keväällä 2022 toteutettiin kuusi fokusryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 27 työntekijää. Tutkittavat työskentelivät palvelutarpeen arvioinnissa, perhesosiaalityössä sekä lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa.
Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita menetelmän käyttöönotosta, työntekijöiden arvioista menetelmän hyödyistä ja haitoista, menetelmän käyttöä edistäneistä ja estäneistä tekijöistä, sekä menetelmän kehittämistarpeista.
Tulosten perusteella menetelmä ei ollut kummassakaan organisaatiossa rutiinikäytössä. Osa työntekijöistä ei käyttänyt menetelmää lainkaan, kun taas osa koki sen hyödylliseksi esimerkiksi keskusteluvälineenä tai muistilistana. Käyttöönottoa haittasi puutteellinen koulutus, tuki ja ohjeistus. Suurin osa haastatelluista näki arviointimenetelmässä sekä potentiaalista hyötyä että runsaasti kehittämistarpeita.
Näiden ja aiempien tutkimustulosten perusteella sosiaalityön kehittämistyössä tulisi jatkossa panostaa menetelmien viimeistelyyn ja käyttöönoton valmisteluvaiheeseen ennen niiden levittämistä työntekijöiden käyttöön. Soveltuvilla arviointivälineillä voidaan huolellisesti käyttöönotettuina parantaa arvioinnin tarkkuutta ja laatua. Ensin on kuitenkin varmistuttava, että arviointiväline on sisällöllisesti perusteltu ja asiakastyössä käyttökelpoinen.
Artikkelin julkaisutiedot
Aaltio, Elina (2024) Strukturoitu arviointi lasten ja perheiden sosiaalityössä: työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä ARVOA©-menetelmästä, kehittämistarpeista ja käyttöönoton puutteista. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 61(2).
Linkki artikkeliin
Repo, Jenni & Pösö, Tarja (2024) Palvelutarpeiden arvioinnin yhdenmukaisuus perhesosiaalityön ja lastensuojelun rajapinnoilla: ammatillisen kuvittelun näkökulma. Hallinnon tutkimus 43(1), 6-19.
Artikkeli pohjautuu lapsi- ja perhepalveluissa työskentelevien ammattilaisten ryhmähaastatteluihin (120 osallistujaa). Arviointikäytännön tunnistettiin sisältävän seuraavat elementit:
- yksilöllinen ja kokonaisvaltainen arviointi
- pysyvät ja muuttuvat rakenteet
- ristiriitainen tai yhteinen ymmärrys
- epäspesifinen oikeudellinen ohjaus
Näin ollen ammattilaiset ”räätälöivät” arviointia ja yhdistävät eri arviointielementtejä tapauskohtaisesti arviointiprosessin aikana. Arviointiprosessin sisältämä räätälöinti liittyy arvioitavaan tapaukseen, päätöksentekijään, organisatoriseen sekä ulkoisiin tekijöihin, mikä jättää runsaasti tilaa ammatilliselle harkinnalle.
Artikkelin julkaisutiedot
Lapsen tilanteen arviointi käsityömäisenä arviointikäytäntönä: Lamponen, Tuuli & Aarnio, Noora (2024) Social workers’ assessment of a child’s need for services as ‘craftwork’ practice. Journal of Social Work Practice.
Tutustu artikkeliin tästä
- Lastensuojelun tilannearviointiin Suomessa käytettyjen välineiden ja menetelmien pätevyydestä ei ole tutkittua tietoa.
- Arviointilomakkeita, joissa lapsen tilannetta koskeviin kysymyksiin annetaan vastaus valmiista vastausvaihtoehdoista, voidaan kutsua strukturoiduiksi arviointivälineiksi. Tällaisia on lastensuojelun tilannearviointiin kehitetty Suomessa tiettävästi yksi, ARVOA®-menetelmä.
- Tutkimuksessa tarkasteltiin ARVOA®-menetelmän sisältövaliditeettia analysoimalla sen kattavuutta, kysymysten sanoitusta, vastausvaihtoehtoja, soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja suhdetta lapsen edun määritelmään.
- Tutkimus on ensimmäisiä avauksia tuottaa tutkittua tietoa Suomessa kehitetystä lastensuojelun tilannearviointivälineestä.
- ARVOA®-menetelmän lomakkeiden kysymyksissä, vastausvaihtoehdoissa ja rakenteessa havaittiin kehittämistarpeita.
- Suomessa olisi hyvä muodostaa käytännön työtä ja arviointivälineiden arviointia hyödyntävä jäsennys konkreettisista tekijöistä, jotka tutkimuksen ja arvojen perusteella ovat keskeisimpiä lastensuojelun tilannearvioinnissa.
Jaakola, Anne-Mari & Pölkki, Pirjo & Vornanen, Riitta (2023) Lapsen tilanteen arvioinnin osatekijät ja lapsikeskeisyys suomalaisilla sosiaalityöntekijöillä. Yhteiskuntapolitiikka 88(5–6), 513–524.
Institutionaalinen käsikirjoitus ei tyhjää lomaketta tarkasteltaessa sisällä perheen tai lapsen elämän tapahtumien välisten yhteyksien tai vaikutusten erittelyä, mutta edellyttää sen kirjaamista, mitä palvelutarpeen arvioinnista seuraa.
Asiakkuuden jatkuminen palvelujärjestelmässä on teema, jota artikkelissa kutsutaan prosessuaaliseksi kausaliteetiksi. Siinä on kyse arvioinnin ja asiakasaseman välisestä yhteyden kirjaamisodotuksesta. Tietystä arkisuudestaan huolimatta tuo havainto ohjaa herkistymään sille, millaisia muita itsestään selviä ja arkisia kausaliteetteja löytyy kätkettyinä lastensuojelun käytäntöihin ja missä määrin palvelujärjestelmäasemiin liittyvä kausaliteettinäkemys riittää lastensuojelussa.
Aarnio, Noora & Pösö, Tarja & Repo, Jenni (2023) Procedural causality hidden in child welfare assessments. Neue Praxis, Sonderheft 18: Kausalität und die Re-/Konstruktion von Folgen sozialer Hilfen, 83–92.
Nuorten ja vanhempien näkemykset arvioinnista ovat pääpiirteiltään samanlaisia.
- Arvioinnin tehtävänä on selvittää ja selittää ongelmat ja luoda näkymiä niiden ratkaisemiseen.
- Arvioinnissa korostuu ammattilaisten monipuolinen tieto ja osaaminen sekä yksilöllinen, vuorovaikutteinen ja kokonaisvaltainen työskentely.
Aarnio, Noora & Pösö, Tarja (2023)
Palvelutarpeen arviointi lastensuojelun rajapinnoilla asiakasnäkökulmasta - nuorten ja vanhempien näkemyksiä.
Janus 31(3), 235–252.
Tutustu artikkeliin tästä
Heino, Eveliina & Veistilä, Minna & Lamponen, Tuuli (2023)
Changes to assessments of child well-being brought about by the COVID-19 pandemic – Finnish family services and child welfare services supervisors’ perspective. (COVID-19-pandemian aiheuttamat muutokset lapsen tilanteen arviointiprosessiin – Lapsi- ja perhepalveluiden sekä lastensuojelun esihenkilöiden näkökulmia)
European Journal of Social Work.
Tutustu artikkeliin tästä
Työn erityispiirteiksi tunnistettiin kielen, kulttuurin ja integraation kehykset. Toisaalta arviointia kuvattiin universaalikehyksen kautta, jossa haastateltavat näkivät arvioinnin käytäntöjen olevan kaikille samoja erityispiirteistä huolimatta.
Esihenkilöt käyttivät eri kehyksiä kuvatakseen työtään useista eri näkökulmista sekä reflektoidakseen käytännön haasteita, joita he kohtaavat arviointiprosessissa.
Heino, Eveliina & Jäppinen, Maija & Veistilä, Minna (2023)
Assessments of foreign language-speaking children’s well-being in Finland: a frame analysis of child welfare and family service supervisors’ accounts
Nordic Social Work Research
Tutustu artikkeliin tästä
Analyysi osoitti laadukkaan arvioinnin ja asiakkaan oikeuksien toteuttamisen välisen yhteyden. Myös arviointiin käytettävällä riittävällä ajalla oli yhteys laatuun. Arviointi oli sosiaalityöntekijöiden mielestä laadukasta, vaikka työpaikalla ei ollut tai sosiaalityöntekijöillä ei ollut tietoa työpaikan käytännöistä arvioida laatua, puutteita tai virheitä.
Tämä herättää kysymyksen sosiaalityöntekijöiden ja organisaatioiden laatu- ja virhetietoisuudesta. Tämän vuoksi on tarpeen selkiinnyttää lastensuojelussa arvioinnin laatuun ja osaamiseen liittyviä tekijöitä osana asiakasturvallisuuden kehittämistä.
Jaakola, Anne-Mari & Pösö, Tarja (2022)
Lapsen tilanteen arvioiminen lastensuojelussa: analyysia asiakasturvallisuuden ja laadun näkökulmasta.
Janus 30(4), 359–375.
Tutustu artikkeliin tästä
Muita julkaisuja
Anne-Mari Jaakola: Lapsen tilanteen arvioiminen ja vaikuttava auttaminenVieraskynä-teksti Parempaa lastensuojelua -sivustolle 2.8.2023