Julkaisut

Julkaisut

Tälle sivulle kootaan ETU-tutkimuksen julkaisuja sitä mukaa, kun ne ilmestyvät. 

Synteesi ETU-tutkimuksen tuloksista on koottu teoksessa Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö julkaistuun artikkeliin "Lapsen tilanteen arviointi lastensuojelussa ja lapsiperhesosiaalityössä. Aikalaiskuvausta."  

Lisätietoja tuloksista

Jenni Repo 
Tutkija
jenni.repo(at)tuni.fi 


Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö -julkaisun artikkeleita

Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus. 2024.


Artikkeli kokoaa Lapsen etu lastensuojelussa? -osatutkimusten tuloksia ja on luonteeltaan synteesi alkuperäisaineiston analyysin sijaan. Sen pohjana on eri menetelmin kerätty laaja,  moninäkökulmainen ja valtakunnallinen aineisto.

Aineiston hankintaa ja tutkimusta kokonaisuudessaan on ohjannut tässä artikkelissa kuvattu ekologis-systeeminen näkemys arvioinnista. Tutkimustuloksia on koottu yhteen ja kiteytetty, millaisia käytäntöjä ja rakenteita lapsen tilanteen arvioinnista voidaan tunnistaa.

Synteesin keskeiset tulokset:

  • Ammattilaiset arvioivat lapsen tilannetta moninaisissa ja vaihtelevissa organisatorisissa rakenteissa, joissa arvioinnilla pyritään palveluvalikointiin tai muutostyön tukemiseen.
  • Arviointia ei tehdä vain lainsäädännön edellyttämissä tilanteissa, vaan se on erottamaton osa sosiaalityön ammatillista työskentelyä ja aina myös seurauksellista.
  • Lapsen tilanteen arviointi vaatii edelleen sen täsmentämistä, mitä, missä, miten ja miksi arvioidaan. Tämä täsmennystarve koskee kokonaisvaltaisesti arviointia omassa ekologis-systeemisessä ympäristössään.
  • Tapauskohtaisen, käsityömäisen ja strukturoidun arvioinnin välistä jännitettä tulee lähestyä tutkimusperustaisesti.

Julkaisutiedot

Jaakola, Anne-Mari & Lamponen, Tuuli & Aaltio, Elina & Aarnio, Noora & Haapala, Maija & Heino, Eveliina & Pösö, Tarja & Repo, Jenni & Veistilä, Minna (2024) Lapsen tilanteen arviointi lastensuojelussa ja lapsiperhesosiaalityössä. Aikalaiskuvausta.

Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.



Artikkelissa tarkastellaan tekijöitä, jotka lapsen ja perheen tilannetta arvioivat ammattilaiset liittävät perhesosiaalityön ja lastensuojelun väliseen rajaan. Rajaa lähestytään institutionaalisena rajana, jota ohjaa lainsäädäntö sekä käytännössä tehtävät tulkinnat ja niiden ohjeistukset. Rajaa lähestytään laajan kysely- ja tapausesimerkkeihin pohjautuvan ryhmähaastatteluaineiston pohjalta.

Keskeiset tutkimushavainnot:

  • Ammattilaiset tulkitsevat lapsiperhesosiaalityön (peruspalvelu) ja lastensuojelun (erityispalvelu) välistä rajaa jokaisen lapsen ja perheen tilanteen arvioinnissa erikseen.
  • Palveluihin ohjaava lainsäädäntö antaa mahdollisuuksia arvioinnin käytäntöjä ohjaaville organisaatioille ja arviointeja tekeville ammattilaisille määritellä lastensuojelun ja lapsiperhesosiaalityön rajaa ylläpitäviä kriteereitä vaihtelevilla sisällöillä.
  • Tutkimuksessa näkyy lastensuojelun uudelleenmuotoutuminen Suomessa niin, että lastensuojelun tehtävä on kaventunut. Vanhempien vastentahtoisuus ja kodin ulkopuolelle tehtävät sijoitukset asettuvat uudella tavalla lastensuojelun keskiöön.
  • Merkittävä haaste tulevaisuudessa on vahvistaa käytäntöjä ja palvelujärjestelmää niin, että lastensuojelulla on selkeä rooli lapsen tarpeisiin, oikeuksiin ja etuun vastaajana lapsiperhesosiaalityön rinnalla. On myös tärkeää, että rajan määritystä ja sen edellyttämää harkintaa tuetaan ristiriidattomalla säännöstöllä.



Julkaisutiedot

Jaakola, Anne-Mari & Pösö, Tarja & Repo, Jenni (2024) Institutionaalinen raja lapsiperhesosiaalityön ja lastensuojelun välillä. Arviointia tekevien ammattilaisten näkökulma.

Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.



Sosiaalityöntekijöille suunnatun kyselyn pohjalta artikkelissa tarkastellaan lapsen kehitystiedon merkitystä osana arviointia ja sosiaalityöntekijöiden arviointiosaamista.

Keskeiset tulokset:

  • Kehitystiedon käsite kattaa kehityspsykologisen tiedon lisäksi lapsen sosiaalisen ja suhdeperusteisen kasvuympäristön sekä lapsen kehitystä suojaavat ja vaarantavat tekijät.
  • Kehitystiedon huomioiminen laajentaa ja täsmentää arviointia sekä vahvistaa lapsen osallisuutta ja osallistumista lapsiperhesosiaalityössä ja lastensuojelussa.
  • Kehitystiedon huomioiminen arvioinnissa edistää lapsen tuen tarpeiden tunnistamista ja tarjottavan avun oikeasuuntaista kohdentumista.
  • Kehitystiedollisen perusosaamisen tulisi olla osa sosiaalityöntekijöiden peruskoulutusta, ja sen toteuttamisessa voidaan hyödyntää monitieteistä yhteistyötä.
Julkaisutiedot

Jaakola, Anne-Mari & Karttunen, Teija & Svenlin, Anu-Riina (2024) Sosiaalityöntekijöiden osaaminen ja lapsen kehitystieto tilannearvioinnissa.

Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.


Artikkelissa tarkastellaan erityiskysymyksiä, joita asiakkaiden vieraskielisyys tuottaa lastensuojelun sosiaalityöhön. Aineistona ovat tapausesimerkkeihin pohjautuvat ammattilaisten ryhmähaastattelut.

Keskeiset tutkimustulokset:

  • Kielitietoinen sosiaalityö pyrkii ymmärtämiseen ja osallisuuden esteiden poistamiseen huomioimalla aktiivisesti kielen liittyviä kysymyksiä. Keinoja kielitietoisuuden vahvistamiseen ovat muun muassa selvät ohjeet ja riittävät resurssit tulkkivälitteiseen työskentelyyn ja kirjallisten käännösten tilaamiseen, erilaisten kielitaidon tasojen huomioiminen työskentelyssä sekä palvelujen ja toimenpiteiden kuvaaminen mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi.
  • Tulkkivälitteinen työ vahvistaa sekä asiakkaan että työntekijän oikeusturvaa ja työskentelyn onnistumista tilanteissa, joissa riittävän hyvää yhteistä asiointikieltä ei ole. Tulkin käytöstä on hyvä neuvotella. Luottamusta ja tietosuojaa koskevat huolet on syytä ottaa vakavasti ja etsiä niihin ratkaisuja yhdessä. Tulkkauksen kaikkien osapuolten toimijuuden ja selkeiden roolien varmistaminen on tärkeää. Selkeys näissä edellyttää vuorovaikutusta.
  • Tutkimuksen perusteella kirjallisia käännöksiä koskevissa toimintatavoissa on vaihtelua ja puutteita, jotka ovat uhka asiakkaiden oikeuksien toteutumiselle. Kaikilla hyvinvointialueilla on syytä laatia kirjallisia käännöksiä koskevat ohjaukset ja linjaukset, joilla varmistetaan hallintolain noudattaminen myös kirjallisten käännösten osalta.
  • Yhteistyötä tulkkien ja sosiaalialan ammattilaisten välillä esimerkiksi tulkki- ja sosiaalityöntekijäkoulutuksessa on hyvä vahvistaa. Tällainen yhteistyö mahdollistaisi käytäntöjen kehittämisen ja yhteisen tietopohjan rakentamisen.
 Julkaisutiedot

Jäppinen, Maija & Heino, Eveliina & Turtiainen, Kati (2024) Vieraskielisyyteen liittyvät kysymykset ja asioimistulkkaus lastensuojelun sosiaalityössä.

Teoksessa Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.



Tieteelliset artikkelit


Jaakola, Anne-Mari & Vornanen, Riitta (2024) Lapsen tilanteen arvioinnin trendejä 2010- ja 2020-luvuilla. Teoksessa Markku Jahnukainen & Timo Harrikari (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino.


Asiakkaan tilannearviointia tehdään lasten ja perheiden sosiaalityössä useissa eri vaiheissa, etenkin palvelutarpeen arvioinnin ja lastensuojelutarpeen selvityksen yhteydessä, asiakkuuden käynnistyessä ja asiakassuunnitelmaa laadittaessa. Lapsi- ja perhesosiaalityön arvioinnissa ei Suomessa tyypillisesti käytetä strukturoituja arviointivälineitä, mutta tällaisia on kehitetty ja validoitu muissa maissa. Suomessa ainoaa tähän tarkoitukseen kehitettyä ja levitettyä strukturoitua arviointivälinettä, ARVOA©-menetelmää, ei ole aiemmin tutkittu. 

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lapsi- ja perhesosiaalityön työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä menetelmästä kahdessa organisaatiossa, joissa menetelmä on otettu tai pyritty ottamaan käyttöön. Tutkimusta varten keväällä 2022 toteutettiin kuusi fokusryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 27 työntekijää. Tutkittavat työskentelivät palvelutarpeen arvioinnissa, perhesosiaalityössä sekä lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa. 

Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita menetelmän käyttöönotosta, työntekijöiden arvioista menetelmän hyödyistä ja haitoista, menetelmän käyttöä edistäneistä ja estäneistä tekijöistä, sekä menetelmän kehittämistarpeista. 

Tulosten perusteella menetelmä ei ollut kummassakaan organisaatiossa rutiinikäytössä. Osa työntekijöistä ei käyttänyt menetelmää lainkaan, kun taas osa koki sen hyödylliseksi esimerkiksi keskusteluvälineenä tai muistilistana. Käyttöönottoa haittasi puutteellinen koulutus, tuki ja ohjeistus. Suurin osa haastatelluista näki arviointimenetelmässä sekä potentiaalista hyötyä että runsaasti kehittämistarpeita. 

Näiden ja aiempien tutkimustulosten perusteella sosiaalityön kehittämistyössä tulisi jatkossa panostaa menetelmien viimeistelyyn ja käyttöönoton valmisteluvaiheeseen ennen niiden levittämistä työntekijöiden käyttöön. Soveltuvilla arviointivälineillä voidaan huolellisesti käyttöönotettuina parantaa arvioinnin tarkkuutta ja laatua. Ensin on kuitenkin varmistuttava, että arviointiväline on sisällöllisesti perusteltu ja asiakastyössä käyttökelpoinen.

Artikkelin julkaisutiedot
Aaltio, Elina (2024) Strukturoitu arviointi lasten ja perheiden sosiaalityössä: työntekijöiden kokemuksia ja näkemyksiä ARVOA©-menetelmästä, kehittämistarpeista ja käyttöönoton puutteista. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 61(2).

Linkki artikkeliin



Artikkelin aineisto koostuu 28:sta vinjettiin eli tapausesimerkkiin pohjaavasta ryhmähaastattelusta. Tuloksissa korostuu ammattilaisten jaettu näkemys siitä, että vinjetin kaltaisessa tapauksessa orientoidutaan lisätiedon hankkimiseen, tiedon testaamiseen sekä jokaisen perheenjäsenen tapaamiseen. 

Yhdenmukaisuus näkyykin arvioinnin tekemisen tietointensiivisen tapaus- ja yksilökohtaisuuden korostamisena, minkä vuoksi lapsen ja perheen tilanteen arvioinnista puhutaan ehdollisesti ja valmiiden tulkintojen ja ratkaisuiden esittämisestä vetäydytään. 

Miten arvioinnissa työstetään tapaus- ja yksilökohtaisia asioita ja miten niille annetaan tilaa, voisikin olla yksi niistä asioista, joita tulisi seurata palvelujärjestelmässä silloin, kun ollaan kiinnostuneita arviointien yhdenmukaisuudesta.

Julkaisutiedot

Repo, Jenni & Pösö, Tarja (2024) Palvelutarpeiden arvioinnin yhdenmukaisuus perhesosiaalityön ja lastensuojelun rajapinnoilla: ammatillisen kuvittelun näkökulma. Hallinnon tutkimus 43(1), 6-19.


Artikkelissa tarkastellaan arviointikäytäntöä silloin, kun arvioidaan lapsen tilannetta sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain rajapinnassa. Kysymyksiä ovat, millaisista elementeistä arviointi koostuu ja miten ammattilaiset vievät arvioinnin läpi. Lapsen tilannetta arvioidessaan ammattilaiset pyrkivät analysoimaan kokonaisvaltaisesti lapsen elinolosuhteita, esiin tulevia riskejä ja tukevia elementtejä. Sosiaalityöntekijän on analysoitava tietoja kriittisesti ja luotava oikea "kuva" lapsen tilanteesta ja tarpeista. Arviointikäytäntö näyttäytyy myös lapsen ja perheen tukemisen ja suojelemisen punnintana.

Artikkeli pohjautuu lapsi- ja perhepalveluissa työskentelevien ammattilaisten ryhmähaastatteluihin (120 osallistujaa). Arviointikäytännön tunnistettiin sisältävän seuraavat elementit:
  1. yksilöllinen ja kokonaisvaltainen arviointi
  2. pysyvät ja muuttuvat rakenteet
  3. ristiriitainen tai yhteinen ymmärrys
  4. epäspesifinen oikeudellinen ohjaus 

Näin ollen ammattilaiset ”räätälöivät” arviointia ja yhdistävät eri arviointielementtejä tapauskohtaisesti arviointiprosessin aikana. Arviointiprosessin sisältämä räätälöinti liittyy arvioitavaan tapaukseen, päätöksentekijään, organisatoriseen sekä ulkoisiin tekijöihin, mikä jättää runsaasti tilaa ammatilliselle harkinnalle.

Artikkelin julkaisutiedot

Lapsen tilanteen arviointi käsityömäisenä arviointikäytäntönä: Lamponen, Tuuli & Aarnio, Noora (2024) Social workers’ assessment of a child’s need for services as ‘craftwork’ practice. Journal of Social Work Practice.

Tutustu artikkeliin tästä


  • Lastensuojelun tilannearviointiin Suomessa käytettyjen välineiden ja menetelmien pätevyydestä ei ole tutkittua tietoa.
  • Arviointilomakkeita, joissa lapsen tilannetta koskeviin kysymyksiin annetaan vastaus valmiista vastausvaihtoehdoista, voidaan kutsua strukturoiduiksi arviointivälineiksi. Tällaisia on lastensuojelun tilannearviointiin kehitetty Suomessa tiettävästi yksi, ARVOA®-menetelmä.
  • Tutkimuksessa tarkasteltiin ARVOA®-menetelmän sisältövaliditeettia analysoimalla sen kattavuutta, kysymysten sanoitusta, vastausvaihtoehtoja, soveltuvuutta eri asiakasryhmille ja suhdetta lapsen edun määritelmään.
  • Tutkimus on ensimmäisiä avauksia tuottaa tutkittua tietoa Suomessa kehitetystä lastensuojelun tilannearviointivälineestä.
  • ARVOA®-menetelmän lomakkeiden kysymyksissä, vastausvaihtoehdoissa ja rakenteessa havaittiin kehittämistarpeita.
  • Suomessa olisi hyvä muodostaa käytännön työtä ja arviointivälineiden arviointia hyödyntävä jäsennys konkreettisista tekijöistä, jotka tutkimuksen ja arvojen perusteella ovat keskeisimpiä lastensuojelun tilannearvioinnissa.
Julkaisutiedot

Aaltio, Elina & Pösö, Tarja & Jaakola, Anne-Mari & Isokuortti, Nanne (2023) Ensimmäinen vaihe lastensuojelun tilannearviointiin kehitetyn ARVOA©-menetelmän validoinnissa - laadullinen arvio menetelmän sisällöstä ja soveltuvuudesta. Kasvun tuki aikakauslehti 3(2), 20–31.



Artikkelissa tarkastellaan, kuinka lapsen tilannetta ja tuen tarvetta arvioidaan sosiaalihuollon ja lastensuojelun prosessissa. Arviointia ja sen käytäntöjä kartoitettiin lapsiperhepalveluiden ja lastensuojelun työntekijöille tehdyllä kyselyllä. Artikkelin mukaan arviointi on laaja-alaista, ja sosiaalityöntekijät pyrkivät arvioimaan lapsen tilannetta useiden osatekijöiden perusteella.

Jaakola, Anne-Mari & Pölkki, Pirjo & Vornanen, Riitta (2023) Lapsen tilanteen arvioinnin osatekijät ja lapsikeskeisyys suomalaisilla sosiaalityöntekijöillä. Yhteiskuntapolitiikka 88(5–6), 513–524.



Artikkelissa tarkastellaan lastensuojelun jännitteistä ja moniulotteista kausaliteetin teemaa lapsen ja perheen palvelutarpeen arvioinnissa. Käytäntöön kiinnittyvä näkökulma konkretisoidaan analysoimalla tyhjää, valtakunnalliseen käyttöön suunnattua palvelutarpeen arviointia ohjaavaa lomapohjaa. Lomake kysymyksineen nähdään institutionaalisena käsikirjoituksena, joka ohjaa arviointia tekevää työntekijää sekä työntekijän ja perheen välistä vuorovaikutusta ja tiedonkeruuta arviointiprosessissa. 

Institutionaalinen käsikirjoitus ei tyhjää lomaketta tarkasteltaessa sisällä perheen tai lapsen elämän tapahtumien välisten yhteyksien tai vaikutusten erittelyä, mutta edellyttää sen kirjaamista, mitä palvelutarpeen arvioinnista seuraa. 

Asiakkuuden jatkuminen palvelujärjestelmässä on teema, jota artikkelissa kutsutaan prosessuaaliseksi kausaliteetiksi. Siinä on kyse arvioinnin ja asiakasaseman välisestä yhteyden kirjaamisodotuksesta. Tietystä arkisuudestaan huolimatta tuo havainto ohjaa herkistymään sille, millaisia muita itsestään selviä ja arkisia kausaliteetteja löytyy kätkettyinä lastensuojelun käytäntöihin ja missä määrin palvelujärjestelmäasemiin liittyvä kausaliteettinäkemys riittää lastensuojelussa.

Julkaisutiedot

Aarnio, Noora & Pösö, Tarja & Repo, Jenni (2023) Procedural causality hidden in child welfare assessments. Neue Praxis, Sonderheft 18: Kausalität und die Re-/Konstruktion von Folgen sozialer Hilfen, 83–92.




Artikkelissa tarkastellaan perhesosiaalityön ja lastensuojelun rajapinnoilla tehtävää palvelutarpeen arviointia asiakasnäkökulmasta kysymällä, mitä arviointi on ja millaista sen tulisi olla. Asiakasnäkökulma pohjautuu kollektiiviseen kokemusasiantuntijatietoon, jota lähestytään lastensuojelua koskevina näkemyksinä henkilökohtaisten kokemusten sijasta. Aineisto koostuu 14 nuorten ja vanhempien lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden ryhmähaastattelusta. 

Nuorten ja vanhempien näkemykset arvioinnista ovat pääpiirteiltään samanlaisia. 
  • Arvioinnin tehtävänä on selvittää ja selittää ongelmat ja luoda näkymiä niiden ratkaisemiseen. 
  • Arvioinnissa korostuu ammattilaisten monipuolinen tieto ja osaaminen sekä yksilöllinen, vuorovaikutteinen ja kokonaisvaltainen työskentely. 
Tulosten pohjalta on aiheellista uudelleenarvioida palvelujärjestelmän organisointitapoja, joissa palvelutarpeen arviointi irrotetaan muusta sosiaalityöstä.

Julkaisutiedot

Aarnio, Noora & Pösö, Tarja (2023)
Palvelutarpeen arviointi lastensuojelun rajapinnoilla asiakasnäkökulmasta - nuorten ja vanhempien näkemyksiä.
Janus 31(3), 235–252.

Tutustu artikkeliin tästä


Artikkelissa tarkastellaan sitä, millaisia muutoksia COVID-19-pandemia on aiheuttanut lapsen tilanteen arviointiin lapsi- ja perhepalveluissa sekä lastensuojelussa pohjaten esihenkilöhaastatteluihin. Tuloksista nousi kolme teemaa: etäyhteyksien käytön lisääntyminen, sosiaali- ja terveyspalveluihin pääsyn ja arvioinnin määräaikojen venyminen sekä riskien arvioinnin monimutkaistuminen.

Julkaisutiedot

Heino, Eveliina & Veistilä, Minna & Lamponen, Tuuli (2023)
Changes to assessments of child well-being brought about by the COVID-19 pandemic – Finnish family services and child welfare services supervisors’ perspective. (COVID-19-pandemian aiheuttamat muutokset lapsen tilanteen arviointiprosessiin – Lapsi- ja perhepalveluiden sekä lastensuojelun esihenkilöiden näkökulmia)
European Journal of Social Work. 

Tutustu artikkeliin tästä


Artikkelissa tarkastellaan lapsi- ja perhepalveluiden ja lastensuojelun esihenkilöiden näkemyksiä vieraskielisten lasten hyvinvoinnin arvioinnista. Tuloksena oli neljä kehystä, joilla kuvataan arvioinnin tekemistä vieraskielisten perheiden kanssa. 

Työn erityispiirteiksi tunnistettiin kielen, kulttuurin ja integraation kehykset. Toisaalta arviointia kuvattiin universaalikehyksen kautta, jossa haastateltavat näkivät arvioinnin käytäntöjen olevan kaikille samoja erityispiirteistä huolimatta.  

Esihenkilöt käyttivät eri kehyksiä kuvatakseen työtään useista eri näkökulmista sekä reflektoidakseen käytännön haasteita, joita he kohtaavat arviointiprosessissa.

Julkaisutiedot

Heino, Eveliina & Jäppinen, Maija & Veistilä, Minna (2023)
Assessments of foreign language-speaking children’s well-being in Finland: a frame analysis of child welfare and family service supervisors’ accounts
Nordic Social Work Research

Tutustu artikkeliin tästä


Artikkelissa tutkitaan sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä lapsen tilanteen arvioinnista ja sen laadusta lastensuojelussa. Arviointi on kriittistä, koska sen pohjalta ratkaistaan ja tehdään päätös työskentelyn etenemisestä lapsen ja perheen kanssa. Arviointia lähestytään laadun, virheiden ja epäkohtien tunnistamisen näkökulmasta. Tarkastelu pohjautuu sosiaalityöntekijöille osoitettuun kyselyyn (N=210). 

Analyysi osoitti laadukkaan arvioinnin ja asiakkaan oikeuksien toteuttamisen välisen yhteyden. Myös arviointiin käytettävällä riittävällä ajalla oli yhteys laatuun. Arviointi oli sosiaalityöntekijöiden mielestä laadukasta, vaikka työpaikalla ei ollut tai sosiaalityöntekijöillä ei ollut tietoa työpaikan käytännöistä arvioida laatua, puutteita tai virheitä. 

Tämä herättää kysymyksen sosiaalityöntekijöiden ja organisaatioiden laatu- ja virhetietoisuudesta. Tämän vuoksi on tarpeen selkiinnyttää lastensuojelussa arvioinnin laatuun ja osaamiseen liittyviä tekijöitä osana asiakasturvallisuuden kehittämistä.

Julkaisutiedot

Jaakola, Anne-Mari & Pösö, Tarja (2022)
Lapsen tilanteen arvioiminen lastensuojelussa: analyysia asiakasturvallisuuden ja laadun näkökulmasta.
Janus 30(4), 359–375.

Tutustu artikkeliin tästä 


Muita julkaisuja

Anne-Mari Jaakola: Lapsen tilanteen arvioiminen ja vaikuttava auttaminen
Vieraskynä-teksti Parempaa lastensuojelua -sivustolle 2.8.2023