Soccan toimintakertomus

Viestinnän kehittämiseen panostettiin

Vuonna 2023 panostettiin voimakkaasti viestinnän kehittämiseen. Uudistimme viestintästrategian, jossa päätettiin keskittyä Soccan uuden strategian mukaisesti erityisesti vaikuttamisviestintään ja sosiaalisen median käytön tehostamiseen. Vuoden aikana uudistettiin myös Soccan visuaalisen ilme.

Vaikuttamisviestintä

Vuonna 2023 aloitettiin vaikuttamisviestinnän kehittäminen. Soccan strategisena tavoitteena on olla sosiaalialan kehittämisen edelläkävijä ja vahva vaikuttaja. Viestintä on näitä tavoitteita edistettäessä tärkeässä roolissa. Viestintä on Soccassa jokaisen työtä. Syksyllä 2023 aloitimme sisäisen vaikuttamisviestinnän prosessin, jonka osana järjestimme henkilöstöllemme työpajan, jossa määriteltiin Soccan viestinnän kanavat ja tärkeimmät kohderyhmät ja yhteistyökumppanit.

Soccan vaikuttamisviestinnän tavoitteiksi määriteltiin:

• Sosiaalialan äänitorvena toimiminen yhteiskunnassa

• Poliittisen päätöksentekoon vaikuttaminen

• Maineen rakentaminen sosiaalialan asiantuntijana

Sosiaalinen media

Osana viestinnän kehittämistä päätettiin panostaa sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisen median kanaviksi valittiin LinkedIn, Facebook, Instagram ja X. Nämä kanavavalinnat tulivat osittain syksyn 2023 vaikuttamisviestinnän työpajasta, jossa pohdittiin kanavia ja kohderyhmiä. Some-kanavista erityisesti LinkedInissä on vahvaa kasvua seuraajissa. Myös Facebookissa julkaisut leviävät laajalle. Nämä kaksi kanavaa tavoittavat suurimman osan seuraajistamme.

Visuaalinen uudistus

Visuaalinen ilme uudistettiin täysin. Uudistuksen tavoitteena oli luoda erottuva visuaalinen identiteetti, joka kertoo uudistuneesta toiminnasta, toimintaympäristöstä ja vuoden 2023 alussa tapahtuneesta Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskusten yhdistymisestä. Ilmeen perustana on ajatus Soccasta sillan rakentajana tutkimuksen, kehittämisen ja käytännön välillä.

Viestinnän tunnuslukuja

Suluissa vertailuluvut vuodelta 2022. Huom! verkkosivujen käyttäjämäärät on vain vuoden ensimmäiseltä puoliskolta johtuen Google Analytics mittausjärjestelmän muutoksesta. Loppuvuoden luvut eivät ole vertailukelpoisia aiempien lukujen kanssa.

• Verkkosivuillamme käyntejä 1.1.-1.7. 27 000 (56 000), kävijöitä 19 000 (35 200) ja katsottuja sivuja 63 000 (146 060)
  • Annoimme 8 lausuntoa ja olimme mukana 2 kannanotossa
  • 3 mielipidekirjoitustamme julkaistiin Helsingin Sanomissa
  • Kirjoitimme 55 (95) uutista ja blogia