Soccan toimintakertomus

Sosiaalialan kirjaamisosaamista vahvistettiin myös yksityisiä palveluntuottajia tukemalla

Kirjaamisosaamista kehitettiin vuonna 2023 Soccassa kolmen aluekoordinaattorin voimin Kansa-koulu 5 -hankkeessa. Valtakunnallisen maaliskuun 2024 lopussa päättyvän hankkeen tavoitteena on ollut edistää sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisrakenteiden muodostumista yhteistyössä kansallisten toimijoiden ja hyvinvointialueiden kanssa. Hankkeessa jalkautettiin kansallisia kirjaamisen ohjeita ja määräyksiä sekä edistettiin pysyvien toimintamallien luomista kirjaamisen kehittämiseen.

Hankkeessa jatkettiin päivitetyllä materiaalilla kirjaamisvalmennusten järjestämistä sekä suomeksi että ruotsiksi. Myös hyvinvointialueiden sosiaalihuollon kirjaamisen kehittämisen avainhenkilöille suunnatun verkoston toimintaa jatkettiin.

Kansallista yhteistyötä kirjaamisen kehittämisessä tiivistettiin hankkeen, THL:n ja Kelan yhteisessä projektiryhmässä. Loppuvuonna kokoontui ruotsinkielisten kirjaamisasiantuntijoiden verkosto ensimmäisen kerran.

Yksityisten palveluntuottajien tukeminen

Yksityisten palveluntuottajien tueksi perustettiin heille suunnattu sosiaalihuollon kirjaamisen ja tiedonhallinnan kehittämistä tukeva verkosto yhdessä Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa. Verkosto koottiin Halin jäsenorganisaatioista ja toimintaan ilmoittautui mukaan 24 palveluntuottajaa. Lisäksi toteutettiin yhteistyössä Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa yksityisille organisaatioille suunnattu kirjaamisen kehittämistä kartoittava kysely, johon saatiin vastaus 94 organisaatiolta. Valtaosa kyselyyn vastanneista koki, ettei ole saanut riittävästi kansallista ohjausta ja neuvontaa Kanta-liittymisen tueksi. Tätäkin vähäisempää on ollut hyvinvointialueiden tarjoama tuki. Lue kyselyn tuloksista kertova blogi (vasso.fi)

Uudenmaan koordinaatioryhmä

Kansa-koulun Uudenmaan Koordinaatioryhmä jatkoi toimintaansa ja kokoontui kuusi kertaa vuoden 2023 aikana tavoitteenaan hyvinvointialueiden yhteistyön edistäminen kirjaamisen kehittämisessä. Hyvinvointialuetasoista kehittämistä edistettiin tapaamalla hyvinvointialueiden kirjaamiskoordinaattoreita säännöllisesti myös Koordinaatioryhmän kokousten välissä.

Kansa-koulu 5 -hankkeen tuloksia vuonna 2023

• Järjestettiin 20 valtakunnallista valmennusryhmää, joista valmistui noin 380 uutta kirjaamisasiantuntijaa.
  • Järjestettiin hyvinvointialueiden kirjaamisen kehittämisen avainhenkilöille kuusi kirjaamisen työpajaa. Verkostossa oli mukana 53 kirjaamisen avainhenkilöä ja kaikki hyvinvointialueet olivat edustettuina.
  • Aloitettiin kirjaamisasiantuntijoiden rekisteritietojen siirto hyvinvointialueille.

Päivi Tossavainen
paivi.tossavainen(at)hus.fi