Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

17.5.2017 15.07

Arjen pienet tarpeet esteenä kotona pärjäämiselle?

Tiina Autio

GeroMetron tutustumismatkalla Ruotsiin tutustuimme palveluun, jota kutsutaan kotitalkkariksi (fixartjänst). Kyseessä on kunnan palvelu, jossa on huomioitu erityisesti ennaltaehkäisevä näkökulma. Tämän kaltaisten matalan kynnyksen palvelujen kehittäminen on tärkeää, kun mietimme, miten edistää ikäihmisen mahdollisuuksia asua omassa kodissaan.  

Kehittäessämme eri hankkeissa ikäihmisten hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluja Kanta-Hämeen alueella järjestimme ikäihmisille useita ideapajoja. Halusimme tietää, mitä tukea ikäihmiset itse pitivät tärkeänä, jotta kotona asuminen mahdollistuisi.

Ideapajojen osallistujat puhuivat paljon yksinäisyydestä, osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä, kuten myös liikunnan merkityksestä ja halusta säilyttää oma fyysinen kunto hyvänä. Usein nousi esille myös toive saada tarvittaessa apua kodin pieniin tarpeisiin, kuten esimerkiksi lamppujen ja verhojen vaihtoon. Syyt avuntarpeeseen saattoivat olla yksinkertaisia: kiipeäminen porrasjakkaralle voi pelottaa tai omat voimat eivät enää riittäneet kaikkiin töihin. Koettiin, että apua on helpompi pyytää, joltain hieman ulkopuolisemmalta kuin esimerkiksi naapurilta. Sukulaisetkin saattavat asua kaukana. Ikäihmiset toivoivat, että apuna olisi jonkinlainen kylätalkkari, aulaemäntä tai remonttiporukka, jolta voisi pyytää apua, kun ei pysty itse tekemään kaikkea.

Tehdessämme GeroMetron ensimmäisellä kehittämiskaudella 2014–2016 tutustumismatkan Ruotsiin tutustuimme jo pidemmälle vietyyn palveluun, jota kutsutaan kotitalkkariksi (fixartjänst). Kyseessä on kunnan palvelu, jossa on huomioitu erityisesti ennaltaehkäisevä näkökulma. Kotitalkkari voi auttaa ikäihmisiä pienissä arjen askareissa esimerkiksi kännykän käytössä, lamppujen ja sulakkeiden vaihdossa, verhojen vaihdossa jne. Kun kotitalkkari menee asiakkaan pyynnöstä kotikäynnille, hän voi samalla kiinnittää huomiota kodin mahdollisiin muutostyön tarpeisiin, kuten esimerkiksi kodin turvallisuutta heikentäviin tekijöihin. Kotitalkkari voi antaa vinkkejä ja auttaa ikäihmistä saamaan puutteisiin parannuksia. Apuna tässä talkkarilla on kodin turvallisuutta kartoittava tsekkauslista, jonka avulla käydään yhdessä läpi, miten kotona pärjäillään. Kotitalkkarilla voi myös olla palvelukeskuksessa tai muussa vastaavassa asiakaspalvelupisteessä käytössään apuvälinenäyttely, jossa ikäihminen voi tutustua tarkemmin apuvälineisiin miettiessään niiden hankintaa omaan kotiinsa.

Kotitalkkaritoiminnan tavoitteena on lisätä turvallisuutta, vähentää kaatumisonnettomuuksia ja helpottaa asumista kotona. Monelle turvallisuuden tunne on tärkeä kotona viihtymistä lisäävä asia. Erityisesti turvallisuutta ja ennaltaehkäisevää näkökulmaa korostavan kotitalkkaritoiminnan keskeiset hienoudet voisikin tiivistää seuraavasti:

  • Se on matalan kynnyksen palvelu, jota ikäihmisen on helppo lähestyä.
  • Kotitalkkareilla on yhteys omaan kuntaan, jolloin esimerkiksi kodin turvallisuudessa havaittuihin puutteisiin on helppo saada välittömästi parannuksia.

Kotitalkkarin kaltaisten matalan kynnyksen palvelujen kehittäminen on tärkeää, kun mietimme, miten edistämme ikäihmisten mahdollisuuksia asua ja viihtyä omissa kodeissaan.  


-Tiina Autio-

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja