Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

10.11.2017 13.02

Tanskan opintomatka osa 2: Odensen kotikuntoutusmalli

Raija Hietikko ja Katja Suursalmi


Tanskassa on siirrytty uudelle polulle kuntoutuksessa, Aito asiakaslähtöisyys.”

GeroMetron Tanskan matkalla (25. -27.10.2017) saimme kolmena päivänä tutustua erilaisiin näkökulmiin ikääntyneiden palveluiden järjestämisessä ja toteuttamisessa. Ykkösjuttu ja yksi tärkeimmistä kotiin vietävistä terveisistä oli mielestämme  Odensessa käytössä oleva Karen Vintenin esittelemä asiakaslähtöinen kuntoutusmalli.

”Olen aikuinen, päätän itse minua koskevista asioista ja säilytän itsenäisyyteni!”


 

Tanskassakin jouduttiin 2009 taloushaasteiden kurimuksessa miettimään uusia tapoja, joilla vastataan lisääntyvään vanhusten määrään ja toisaalta millä katkaistaan kustannuskehityksen kasvu ja jopa vähentämään kustannuksia. He olivat siis tilanteessa, jossa tuli tehdä ratkaisevia päätöksiä, valita ns. uusi tie uusine haasteineen.

 He valitsivat tien, jolla kuntoutus ja siinä käytettävät toimintamallit ohjautuivat ns. uudelle raiteelle. Muutos oli heidän omien sanojensa mukaan suorastaan monumentaalinen. Tässä olemme kiteyttäneet mielestämme Odensen kuntoutusmallin muutoksen ydinasiat.

  1. Visio/tavoitetila oli: Tuemme aikuisia kuntalaisia elämään niin itsenäistä ja omaehtoista elämää kuin mahdollista. Kuntoutumisen ajatellaan olevan sitä, että yksilö palauttaa, edistää tai säilyttää toimintakykyään siten, että se vastaa henkilön omaa käsitystä siitä, mitä merkityksellinen ja itsenäinen elämä hänelle on.   
  2. Asiakkaan tavoite on organisaation/ toimijoiden tavoite. Käyttöön otettiin uudet hoitopolut, uudet kanavat yhteistyölle asiakkaiden ja omaisten kanssa, uudet tavat johtaa toimintaa
  3. Aito ja joustava moniammatillinen toiminta työyhteisöissä; eri ammattikunnat toimivat hallinnollisesti saman esimiehen alaisuudessa.
  4. Kuntoutuksen 4 vaihetta à  tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus ja arviointi.  Selvitetään mistä asiakkaat oikeasti haaveilevat? Siis kysytään asiakkaalta itseltään! Tavoitteet voidaan jopa asettaa taivaisiin (tai Mount Everestille)  ja niitä kohti edetään askel kerrallaan.
  5. Toiminnan vaikuttavuuden seuranta ts. toteutetaan toimintamallia, kirjataan tietoa, kootaan tietoa yhteen ja sitä analysoidaan ja tehdään toimintaan saadun tiedon perusteella muutoksia tai jatketaan hyvää mallia. Tiedon avulla toiminnan vaikutuksista kerrotaan lyhyen tai pitkän tähtäimen vaikutusten tai seurannaisvaikutustenkin näkökulmasta. Tietoa tarvitsevat sekä asiakkaat, kuntalaiset, päättäjät että toimijat itse.

 

Mutta miten saada edellä kuvatun kaltainen malli toimimaan meillä Suomessa? Tosiasiallisesti olemme monessa kunnassa jo sillä tiellä, toiset pidemmällä kuin toiset, toiset vasta alkumetreillä. Kuitenkin avainasia on asiakkaan kuunteleminen ja tavoitteiden määrittyminen hänen omista lähtökohdistaan tarkasteltuna. Asiakkaan rooli muuttuu objektista, kohteesta subjektiksi, toimijaksi ja henkilökunnan roolin muutos haastaa miettimään myös sitä omaa työtä ja asennetta siihen. Miten tukea, ohjata ja neuvoa asiakasta omien valintojen tekemisessä kumppanina, eikä vain ns. ammattilaisena olla sanoittamassa asioita omasta näkökulmasta katsottuna.

Meidän työntekijöiden tehtävänä on siis tukea ammattiosaamisellamme asiakkaan tavoitteita toimimalla yhdessä eri ammattikuntien kesken. Näkemällä mahdollisuuksia, ei vain esteitä ja uskaltamalla valita uusia tapoja ja ottamalla asiakkaan verkostot mukaan yhteistyöhön. Siihen toivotamme kaikille uskallusta!

 

Raija Hietikko on vastuualuejohtaja ja Katja Suursalmi sairaanhoitaja Arjessa selviytymistä tukevissa palveluissa Keravan kaupungilla

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja