Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

9.6.2016 13.17

Sinilinnun päivätoimintaan haku hoituu kuin siivillä!

Lennokkaan otsikon innoittajana ei ole suinkaan lähestyvä kesä ja kirjekyyhkyt, vaan päivätoiminnan, kotihoidon ja sosiaali- ja lähityön työntekijöiden oivallukset siitä, miten käytäntöjä kehittämällä asiakas saa haun päivätoimintaan hetkessä vireille.

Sinilintu_web

Lämpöisiä tunnelmia Sinilinnun päivätoiminnassa.

Sinilinnun päivätoiminnan sekä Helsingin lounaisen kotihoidon ja lännen sosiaali- ja lähityön työntekijät päättivät yhdessä tuumin kehittää päivätoimintaan hakemista asiakaslähtöisesti byrokratian kustannuksella. Lopputulemana oli aikaa ihmiselle.

Asiakas hetkessä jonossa tai jopa tien päällä kohti Sinilintua

Päivätoiminnan haun yksinkertaistamisen johdosta asiakkaan jonoon pääsy on helpottunut huomattavasti. Tällä hetkellä Sinilinnussa on hyvä jonotilanne ja asiakkaan kotiovella kyyti voi olla odottamassa jopa viikossa siitä, kun hän on yhdessä tutun hoitajan ja sosiaalityöntekijän tai omaishoidon tuen sosiaaliohjaajan kanssa todennut päivätoiminnan mainioksi arjen avuksi ja iloksi.

Paperitöistä otettiin aikaa ihmisen kohtaamiseen

Hakuajan lyhentymisen lisäksi kehittämisellä on saatu lisättyä työntekijöiden asiakasaikaa. Aiemmin sosiaalityöntekijästä sekä kotihoidon ja/tai omaishoidon edustajasta koostuvassa SAP-tiimissä pohdittiin asiakkaan päivätoiminnan tarvetta, kirjattiin hakemus ja kerättiin liitteet. Tämän jälkeen päivätoiminnan koordinaattori teki päätöksen asiakkaan jonoon ottamisesta ja faksasi paperit päivätoimintayksikköön. Kun paikka vapautui, koordinaattori teki jälleen päätöksen, jonka jälkeen asiakas sai aloittaa päivätoiminnan.

Joskus asiakkaan mieli tai terveydentila olikin jonotusaikana muuttunut muuttunut eikä aloittamista koskaan tullutkaan. Nyt saadaan enemmän aikaa sinne, missä sitä tarvitaan. Onhan paljon niitä asiakkaita, jotka eivät malta odottaa seuraavaa päivätoimintapäivää.

”Viikon kohokohta, odotamme tätä suuresti”

Sinilinnussa päivätoimintajakson pituus vaihtelee asiakkaan tarpeen ja kokeman hyödyn mukaan. Sitaatissa tiivistyykin hyvin saatu palaute.

Päivätoimintaan hakeutumisen tavoitteiden perusteella kullekin asiakkaalle laaditaan oma henkilökohtainen tavoitteellinen ohjelma. Se voi olla arjen toimintakyvyn ylläpitäminen ja parantaminen, fyysisen toimintakyvyn vahvistaminen tai sosiaalisen verkoston luomisen tavoite. Arjen askareiden tekeminen yhdessä ohjaajan kanssa, kuntosali ohjelman toteuttaminen yhdessä fysioterapeutin kanssa ja erilaiset yhteisölliset toimintatuokiot tukevat tavoitteiden toteutumista.

Päivätoiminta ja kotihoito kulkevat käsi kädessä

Sinilinnun toimialueella päivätoiminta, kotihoito ja sosiaalityö ovat jo vuosien ajan tehneet tiivistä yhteistyötä. Kokemuksesta on muun muassa opittu, että päivätoiminnan asiakas tarvitsee melkeinpä aina myös kotihoidon palveluja tukemaan asiakasta; ei riitä että asiakas voi vain kerran viikossa hyvin päivätoiminnassa.

Kotihoidon työntekijöille asiakkaat tulevat tutuksi vuosien saatossa ja päivätoiminnassa heidän kanssa toimitaan koko päivä yhdessä. Kun asiakkaat opitaan tuntemaan, huomataan helpommin muutokset heidän terveydentilassa tai toimintakyvyssä ja voidaan nopeasti välittää havainnoista tietoa eri yksiköiden välillä. Jos asiakas ei jonain kertana pääse päivätoimintaan, voi joku muu kävijä saada toivomansa lisäpäivän.

Onnistuminen ja onni kumpuaa luottamuksesta


Kysy lisää!

Irmeli Poutanen, vastaava ohjaaja, Sinilintu
irmeli.poutanen(ät)hel.fi



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja