Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

30.5.2017 8.59

Postia Hollannista

Ruth Keyriläinen

Hollannissa postin liiketoiminta laajenee sosiaali- ja terveysalalle aivan, kuten muissakin Euroopan maissa. Esimerkiksi Suomessa Posti toteuttaa yhdessä Kirkkonummen kunnan kotihoidon kanssa kolmen kuukauden mittaisen ”Voimaantuneena arjessa” -pilotin, jossa testataan Postin yhteistyötä kotihoidon kanssa. Geronomiopiskelijana minulla oli mahdollisuus haastatella Amsterdamin innovaatiokeskuksessa postin liiketoiminnan kehityspäällikkö Rozemarijn de Fejteriä. Hän kertoi paikallisen postin sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden visioista ja jo toteutetuista projekteista. 

Posti_Amsterdam_600px

Postinjakajien huolenpitoa Hollannissa

deFejter_600px
Postin liiketoiminnan kehityspäällikkö Rozemarijn de Fejter
Postin liiketoiminnan kehityspäällikkö Rozemarijn de FejterHollannissa on toteutettu projektia nimeltä Report isolation (Meld isolement), jossa postinjakajat huomioivat postijaon yhteydessä mahdollisia muutoksia ja huolenaiheita asiakkaiden kotien ympäristössä. Mikäli verhot pysyvät poikkeuksellisesti suljettuina tai postilaatikko alkaa täyttyä, postinjakajat voivat ilmoittaa asiasta kuntaan. Haasteellista tästä tekee Fejterin mukaan se, että sekä julkisia että yksityisiä kotihoidon toimijoita on Hollannissa paljon eikä postin työntekijä voi tietää, minne eri tilanteissa pitäisi ottaa yhteyttä. Fejter huomauttaa, että lisäksi toiminta on varsin pienimuotoista, joten sitä on vaikea mitata, hinnoitella ja kehittää liiketoimintamalliksi.

+75-vuotiaiden elämäntilanteen kartoitus Rotterdamissa

Rotterdamin kunta ja Erbij-liitto järjestivät huhtikuussa 2016 toisen Hollannissa toteutetun projektin. Hollannin posti sekä vapaaehtoiset toteuttivat yhdessä kolmen kuukauden For each other -projektin (Voor Mekaar), jossa kartoitettiin ikäihmisten elämäntilannetta. Yli 75-vuotiaiden elämäntilanne kartoitettiin kyselyillä, joilla selvitettiin mm. kävikö ikäihminen itsenäisesti kaupassa, tarvitsiko hän apua kodinhoitoon tai kaipaisiko hän seuraa ja tukea yksinäisyyteen. Yhdeksän Rotterdamin postinjakajaa saivat erillisen koulutuksen siihen, mihin kyselyssä tuli keskittyä. He harjoittelivat kasvotusten iäkkään näyttelijän kanssa erilaisia tilanteita, mitä voisi tulla vastaan. Postinjakajat toteuttivat kyselyt pareittain: toinen kysyi ja toinen kirjoitti vastaukset. Postin työntekijän mukaan monet ikäihmisistä olivat todella mielissään, kun voivat juoda kyselyn ohella kupit kahvia, sillä heidän luonaan on hyvin harvoin käynyt ketään. Fejter tiesi kertoa, että postin tekemät kyselyt tuottivat parempia tuloksia kuin vapaaehtoisten, koska postinjakaja oli ikäihmiselle tuttu ja kysely tarjosi heille mahdollisuuden tutustua paremmin.

Kirkkonummen ja Postin yhteistyöpilotti on polkaistu käyntiin

Postin_pilottitiimi_600pxEsimies Kimmo Hyppyrä (toinen vas.) pilottitiiminsä kanssa.


Kirkkonummella kahdeksan Postin pilottiin valittua työntekijää käyvät postin jaon yhteydessä ikäihmisten luona kolmen kuukauden ajan viisi kertaa viikossa, aina tunnin kerrallaan. Kirkkonummen kotihoito valitsi yhdessä omaisten kanssa neljä ikäihmistä, jotka innostuivat lähtemään pilottiin mukaan. Kotihoito on suunnitellut käynnit siten, että Posti tekee yhden kotihoidon neljästä sovitusta käynnistä päivässä. Postin työntekijän tarkoitus on tehdä yhdessä ikäihmisen kanssa, ei puolesta, arjen asioita, joissa hän tarvitsee tukea. Postin käynteihin eivät kuulu hoidolliset tehtävät. Tavoitteena on, että kolmen kuukauden aikana asiakkaan sosiaalinen ja psyykkinen hyvinvointi paranisi ja fyysinen kunto kohentuisi niin, että asiakas pystyisi toteuttamaan hänelle tärkeitä arjen asioita itsenäisemmin.

Posti järjesti koko pilottitiimille yleisperehdytyksen ja täsmäkoulutusta, kuten MiniLop-koulutuksen. Kouluttaja Britta Dölling-Hasu antoi perehdytyksessä hyviä käytännön vinkkejä asiakkaan kohtaamiseen ja arjessa avustamiseen. ”Asiakas on aina oman elämänsä asiantuntija, emmekä me mene sanelemaan hänen kotiinsa, mitä pitää tehdä. Kyselkää asiakkaalta, he osaavat kyllä itse vastata. On tärkeää, että asiakas saa itse napittaa puseronsa, vaikka se kestäisi – älkää viekö hänen toimintakykyään. Huomioikaa myös riskitekijät, suoristakaa matto, jos se on rutussa”, Dölling-Hasu muistuttaa.

Kirjoittaja Ruth Keyriläinen on geronomiopiskelija Metropolia ammattikorkeakoulusta.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja