Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

7.10.2015 9.00

GeroMetron kokeilujen helmiä – Päivätoiminnan ja kotihoidon yhteiset toimintamallit kotona asumisen tukemiseksi

Kivelän monipuolisessa palvelukeskuksessa ja eteläisessä kotihoidossa lähdettiin GeroMetron myötä yhdessä pohtimaan, miten ikäihmisiä voisi auttaa asumaan kotona mahdollisimman pitkään -  näkökulmana ”Miten onnistumme yhdessä”. Päädyimme vahvistamaan päivätoiminnan ja kotihoidon yhteistyötä yhteisten prosessien kehittämisellä.

Kivelä kollaasi

Kun tavoitteet ovat yhteiset ja puhalletaan yhteen hiileen, voidaan resurssit kohdistaa viisaammin. Konkreettisia askelia ovat olleet päivätoiminnan ja palvelukeskustoiminnan ohjekansio kotihoidon tiimeille sekä yhteisen hoidon suunnittelun vahvistaminen.

Yhteistyö alkoi työntekijöiden tutustumisella

Alkuvuodesta 2014 pidettiin päivätoiminnan tiloissa ideointityöpajat, joihin osallistui sekä kotihoidon että päivätoiminnan väkeä. Tavoitteena oli yhteisten prosessien avaaminen ja kehittämiskohtien tunnistaminen sekä tutustuminen. Tämä auttoi yhteistyön lisäämistä, on aina helpompaa ottaa yhteyttä tuttuihin ihmisiin. Ensimmäiseksi lähdettiin kehittämään yhteisiä toimintamalleja arkeen päivätoiminnan ja kotihoidon välillä.

Ohjekansiolla lisää tietoa päivätoiminnasta

Konkreettinen apu yhteistyön lisäämiseen on päivätoiminnan ja palvelukeskustoiminnan yhdessä suunnittelema ohjekansio. Kansiosta käy ilmi päivätoimintaan hakemiseen liittyviä asioita ja ohjeita, kuten mitä tulee ottaa huomioon kun ikäihminen aloittaa tai lopettaa päivätoiminnassa.  Kansio sisältää mm. tietoa siitä, mitä päivätoiminta ja palvelukeskustoiminta ovat, yhteystietoja, kenelle toiminta on suunnattu sekä tsekkauslistan siitä, mitä tulee huomioida hakuprosessissa. 

Kansion yhtenä tavoitteena on auttaa kotihoidon työntekijöitä ohjamaan asiakas oikean palvelun piiriin - ”oikea palvelu, oikeaan aikaan”. Palvelukeskus tuli tässä mukaan kehittämiseen, sillä todettiin, että asiakas tai kotihoitokaan ei aina tiedä mikä ero palveluilla on.  Ennen kuin kansio otetaan käyttöön, se käydään läpi muiden yhteistyökumppaneiden kanssa ja esitellään työntekijöille. Ohjekansiosta toivotaan olevan hyötyä niin uusille kuin vanhoillekin työntekijöille.

Asiakkaan hoitosuunnitelma -  yksilöllinen kokonaisuus

Yhteisen tietojärjestelmän puuttuessa nousi haasteeksi tiedonkulku ja yhteinen hoidon suunnittelu. Samalla asiakkaalla saattaa olla useampia hoitosuunnitelmia riippuen palveluista, eivätkä ne aina kohtaa. Ideaali olisi yksi yhteinen hoito- ja palvelusuunnitelma asiakkaalle. Näin ikäihmisen tilanteesta saadaan monipuolinen kuva, tavoitteista tulee yhteisiä ja asiakkaan tilannetta arvioidaan ja seurataan kokonaisvaltaisesti. Ikäihminen voi jatkaa päivätoiminnassa harjoiteltuja taitoja kotona, ja toisaalta hän voi suunnitellusti harjoitella kotona tarvittavia taitoja päivätoiminnassa.

Pyrkimyksenä on lisätä yhteistä ymmärrystä siitä, mitä ikäihminen voi tehdä ja jättää vähemmälle se, mitä hän ei enää kykene tekemään. Malli yhteisestä hoitosuunnitelmasta on myös tarkoitus liittää ohjekansioon.

Esimiesten tuki tärkeää kehittämiselle

Kehittämistyössä tärkeää on ollut esimiesten tuki, mutta myös kotihoidon ja päivätoiminnan työntekijöiden osallistuminen arjen asiantuntijoina. Kehittämistyön haasteena ovat ajanpuute sekä tiedon jakaminen kaikille työntekijöille. Myös yhteinen tietojärjestelmä puute hankaloittaa tiedon jakamista.

Oivalluksia tähän mennessä (joskaan ei uusia)

  • Kehittämisen keskiössä on ollut asiakas ja entistä vahvemmin olemme oivaltaneet yhteistyön merkityksen asiakkaan hoitopolun ja hoitoketjun eri vaiheissa.
  • Yhteinen hoidon suunnittelu asiakkaan ja hänen tukiverkostonsa kanssa on ensiarvoisen tärkeää.
  • Arjen toiminnan ja käytänteiden kehittämisessä ovat avainasemassa juurikin ne henkilöt jotka arkea pyörittävät.
  • Kehittämisen itunen versoo, lähdetään pienestä ja päädytään suureen

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä Kivelä kehittäjiin!
Ohjaaja ja yhteyshenkilö
Claudia Hellström, Kivelän ylihoitaja
claudia.hellstrom(ät)hel.fi


Kivelän kehittäminen on osa Pääkaupunkiseudun ikäihmisten palvelujen kehittämisverkoston GeroMetron toimintaa. Vuonna 2014 perustettu GeroMetro on pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) yhteistyötä, jonka tavoitteena on hyvinvoiva ikäihminen. 

Vauhdilla käyntiin pyörähtäneessä verkostossa yhdistyy moninainen sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen, kehittäminen ja tutkimus. Ensimmäinen yhteinen kehittämisteema vuosille 2014–2016 on muistisairaan ikäihmisen kotona asumisen tukeminen. Lue lisää GeroMetrosta www.socca.fi/gerometro!

Kirjoittaja Minna Kempas on valmistumassa Jyväskylän yliopistosta terveystieteiden maisteriksi ja teki harjoittelunsa GeroMetrossa.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja