Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

25.11.2015 10.00

GeroMetron kokeilujen helmiä – Espoon Nopsassa ikäihmisen asiat hoitoon heti ensikontaktista

”Tästä asiasta minä olen jankuttanut vuosikausia, että pitäisi olla yksi piste, jonka kaikki tietävät ihan samalla tavalla kuin yksykskakkosen. Jotta he voivat soittaa sinne tai olla muutoin yhteydessä ja jossa osataan antaa vastauksia. Eihän palvelujen tarvitsijan tarvitse tietää eikä hän voi tietää kuka nyt juuri on se oikea.”

Olli Männikkö, Espoon vanhusneuvoston puheenjohtaja

Olli-Männikkö_web
Olli Männikön hyvän lihaskunnon salaisuutena ovat kotona tehdyt leuanvedot ja säännöllinen kuntosalilla käynti. Kädessään hänellä on Sporttikortti 68+, jolla yli 68-vuotias espoolainen pääsee ilmaiseksi mm. kunnan uimahalliin, kuntosaleille ja ryhmäliikuntatunneille.


Tässä blogissa on haastateltu Espoon vanhusneuvoston puheenjohtajaa Olli Männikköä hänen ajatuksistaan ikäihmisten neuvonnan ja palveluohjauksen keskittämisestä eli Nopsa-mallista. Espoon palveluohjaus on yksi GeroMetron kehittämistehtävistä.  

Palvelujen hyvä saatavuus on yksi tavoiteltu hyöty uudessa tavassa neuvoa ja ohjata ikäihmisiä. Mielestäni olisi hienoa, jos asiakas tosiaan saisi yhdestä paikasta tarvitsemansa tiedot. Ensimmäisiä käytännön kokemuksia tästä kaikesta olisi luvassa ensi vuonna kevään korvilla, kun Nopsan on tarkoitus aloittaa toimintansa.

Yksi nimi ja numero sadan sijaan

Eikö olisikin helppoa muistaa yhden paikan nimi, jonne soittaa tarpeen vaatiessa? Myös silloin, kun ei oikein osaa pukea tuntemuksiaan sanoiksi. Ammattitaitoinen ja työhönsä perehdytetty asiakaspalvelija osaa kyllä kysyä oikeat kysymykset, ja ennen kaikkea kohdata soittajan ihmisenä – ”omata psykologista pelisilmää”, kuten Olli Männikkö sanoo.

Vanhukselle palvelupaketti tutun työntekijän kanssa

Eikö olisikin mukavaa jutella tutulle ihmiselle, jonka kanssa ajatukset menevät yksiin ja juttu soljuu jouhevasti eteenpäin? 

- Vanhukselle on tärkeä tietää, kuka hänen asioitaan hoitaa, Olli Männikkö toteaa.

 - Tietysti myös työntekijöiden kannalta on hyvä, kun tiedetään kuka hoitaa kenenkin asioita, hän jatkaa. 

Nopsassa vanhuusikään ehtinyt asiakas saa hoitaa asioitaan vastuutyöntekijän kanssa. Kun ihmisten välille syntyy luottamus, keskustelu on avointa ja asiakkaan todelliset tarpeet saadaan kattavasti selville. Tarpeisiin on myös hyvät mahdollisuudet vastata ajoissa sopivilla palveluilla ja hyvillä neuvoilla, kun työntekijällä on taustavoimanaan osaavat tiimit. Tämä tavoite on selvä, mutta mitä kaikkea nuo palvelut sitten ovat? Aivan oikein, kaikkea mahdollista!

Seniorin valtava valinnanvapaus

Olli Männikön sanoin:

 - Palvelujen pitää olla kunnolla pakattu, että kokonaisuus on hallinnassa; mukaan tarvitaan myös kunnan ulkopuoliset toimijat, koska muuten homma ei tule onnistumaan.

Nopsaa suunniteltaessa on perehdytty muiden kuntien ikäihmisten neuvonta- ja ohjauspalvelujen keskittämisestä saatuihin kokemuksiin. Kokemusten mukaan kaikista yhteyden ottaneista asiakkaista yli 90 prosenttia ohjataan muiden kuin kunnan palvelujen piiriin.     

Kaikki eivät tarvitse yhtä paljon palveluja ja niiden kädestä pitäen selvittelyä.

- Kuitenkin tiedämme, että vielä tällä hetkellä suuri joukko vanhuksia ei käytä nettiä ollenkaan.  Aikamoisessa pulassa he ovat. Oppaista ja netistä löytyvät tarvittavat perustiedot asioista ja ihmisistä, kunhan tietää mitä haluaa ja osaa hakea sitä. Itsepalvelu voi kuitenkin tuskastuttaa, toteaa vanhusneuvoston puheenjohtaja.

Espoon seniorioppaassa kunnan palvelut yhteystietoineen on jäsennelty noin 80 otsikon alle. Yhdistyksiä ja yrityksiä Espoossa on tuhansittain, joten palveluvaihtoehdoissa riittää arpomista. Voisikohan joku tuttu suositella jotain? Ellei, niin nettitaitoinen ja muutoinkin vireää ”kolmatta ikäänsä” elävä seniori ehkä osaa hakeutua espoolaiset.fi -sivustolle, jonka hakukoneella voi näppärästi tutustua yhdistysten tarjoamiin aktiviteetteihin ja muihin palveluihin.

Yhtä lailla esimerkiksi suomenyritysrekisteri.fi -sivuston kautta pääsee tutustumaan Espoossa toimiviin hyvinvointialan yrityksiin. Ehkä sivustoista on kuitenkin eniten hyötyä senioreita opastaville ammattilaisille, jotka tuntevat osan palvelutarjoajista aiemman yhteistyön kautta.

Palvelulabyrintissa seikkailusta selvään suunnitelmaan

Labyrintti_web

Olli Männikkö kertoo, että hänelle itselleen kuntahallinnon koukerot ovat tuttuja, koska hän on toiminut pitkään vanhusneuvoston puheenjohtajana ja myös aiemmissa luottamustehtävissä. 

Hän on monta kertaa kuitenkin ihmetellyt itsekseen, että jos ihminen ei ole perehtynyt kunnalliseen byrokratiaan, niin paljonko hänellä mahtaa mennä aikaa tärkeän tiedon etsimiseen ja voiko käydä niinkin, että oikeaa vastausta ei löydy ollenkaan.

Männikön korostama yksi palvelupiste kuulostaa selvästi suunnitelmalta palvelulabyrintista ulospääsyyn – tai että ei tarvitse lähteä sinne omin päin seikkailemaan.

Kirjoittaja Toni Saravirta on kehittämisharjoittelua GeroMetrossa tehnyt geronomiopiskelija.



Espoon palveluohjauksen Nopsa-mallin kehittäminen liittyy myös Pääkaupunkiseudun ikäihmisten palvelujen kehittämisverkoston GeroMetron toimintaan. Vuonna 2014 perustettu GeroMetro on pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) yhteistyötä, jonka tavoitteena on hyvinvoiva ikäihminen.

Vauhdilla käyntiin pyörähtäneessä verkostossa yhdistyy moninainen sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen, kehittäminen ja tutkimus. Ensimmäinen yhteinen kehittämisteema vuosille 2014–2016 on muistisairaan ikäihmisen kotona asumisen tukeminen.

Lue www.socca.fi/gerometro!


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi