Geron auto oranssi parta

Ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro

Yhdessä jakaen ikäihmisten hyväksi!

GeroMetron kyydissä -blogiarkisto

11.4.2017

Asiakkaat tyytyväisiä etäkuntoutuskokeiluihin Helsingissä

Sirpa Impinen ja Leena Moisio

Lännen palvelualueella Helsingissä kehitetään etäkuntoutusta. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä palveluun, vaikka joitakin teknisiä ongelmia on vielä ratkaisematta. Toiveena on laajentaa etäkuntoutusta fyysistä toimintakykyä tukevista ryhmistä myös sosiaalista tukea tarvitsevien ryhmiin. Kehittäjäryhmässä tehdään kuntarajat ylittävää yhteistyötä kun Vantaan edustaja on ryhmässä mukana.

Etakuntoutus
Tässä käynnistetään etäkuntoutusta asiakkaille ensimmäistä kertaa. Fysioterapeutti ja toimintaterapeutti ovat lähetystä tekemässä.


Äskettäin istahdimme ensimmäisen kerran GeroMetron kyytiin etäkuntoutuksen kehittämisen äärelle. Helsingin kaupungin Riistavuoren monipuolisen palvelukeskuksen kokouspöydässä istui monta Helsingin kaupungin Lännen palvelualueen toimijaa.  Aiheesta käytiin tiivistä keskustelua ja pohdintaa tulevien tavoitteiden osalta. Paikalla oli edustajia kotihoidosta, sosiaali- ja lähityöstä, palvelukeskuksista sekä päivätoiminnasta. Hienoa oli saada mukaan edustaja myös kuntarajojen yli Vantaalta.

Etäkuntoutuksen kehittäminen on ajankohtaista

Etäkuntoutus on ajankohtainen Helsingin kaupungin palveluissa, koska tavoitteena on saada virtuaalisia palveluita laajemmin kaupungissa käyttöön. Asiakkaille toteutuu jo nyt virtuaalisesti kotihoidon käyntejä Palvelukeskus Helsingin toimesta. Asiakkaat saavat käynnit lisänä muille palveluille. Kotihoidon ja Syystien monipuolisen palvelukeskuksen etäkuntoutuksessa tekemän pohjatyön avulla on ollut helppoa käynnistää nopeita kokeiluja esimerkiksi tuolijumpan lähettämisestä kotiin asiakkaalle etälaitteen välityksellä.

Asiakkaiden tyytyväisyys kannustaa jatkamaan kehittämistä

Asiakkaiden kokemuksia on ollut mielenkiintoista seurata. Kokonaisuutena tähän mennessä palvelut on koettu positiivisesti. On ollut yllättävää nähdä, miten asiakas ruudun toisessa päässä syttyy loistamaan, kun yhteys saadaan auki ja hän pääsee kotonaan jumppaamaan sekä viestimään ohjaajan kanssa.

Työntekijät saivat lyhyen koulutuksen ja yhdessä lähdettiin kokeilemaan laitteiden toimintaa. Teknisiä ongelmia on ollut, mutta näiden ongelmien kautta on tullut esille asiakkaiden halu saada tätä palvelua kotiinsa. Asiakkaat soittavat ja kysyvät, milloin ryhmä alkaa tai miksi eivät ole päässeet mukaan ryhmään.

Innolla jatkamme asian eteenpäin kehittämistä fyysistä toimintakykyä tukevista ryhmistä myös sosiaalista tukea tarvitsevien ryhmiin.

Kirjoittajat toimivat Helsingissä etäkuntoutuksen kehittämistehtävän yhteyshenkilöinä.

Tutustu kehittämistehtävän posteriin

Ps. GeroMetro järjestää toukokuussa etäkuntoutus aiheisen teknologiaseminaarin. Seminaariin ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet! Tutustu seminaarin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan!



Pääkaupunkiseudun ikäihmisten palvelujen kehittämisverkosto GeroMetro  pääkaupunkiseudun kuntien sekä Keravan ja Kirkkonummen yhteistyötä, jonka tavoitteena on hyvinvoiva ikäihminen. 

Vuonna 2014 perustetussa verkostossa yhdistyy moninainen sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen, kehittäminen ja tutkimus. Kauden 2016-2018 kehittämisteema on kotona tapahtuva kuntoutus

Lue lisää www.socca.fi/gerometro


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja