Vieraskielisten sosiaalinen kuntoutus – raportti ammattilaisten ja asiakkaiden kokemuksista

Tämä raportti on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat vieraskielisiä asiakkaita.

,

Kirjoittaja(t)

Tuija Koivukoski ja Tytti Hytti

Julkaisuvuosi

2023

Julkaisutyyppi

Raportti

ISBN

978-952-5616-96-5

Lisätietoja

Tämä raportti on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat vieraskielisiä asiakkaita. Siitä hyötyvät myös alan opiskelijat sekä muut vieraskielisten kanssa työskentelevät henkilöt. Raportti syntyi pääkaupunkiseudun kuntien Helsingin, Espoon ja Vantaan toiveesta tunnistaa erityisesti vieraskielisten asiakkaiden kuntoutumisessa esiintyviä tuen tarpeita ja niihin liittyviä haasteita.

  • Millaista on vaikuttava asiakkaan osallisuutta ja sosiaalista toimintakykyä vahvistava sosiaalinen kuntoutus?
  • Millaiset toimintatavat ja -periaatteet edistävät asiakkaan hyvinvointia ja kuntoutumista?
  • Millaista yhteistyötä eri ammattilaisten välillä tarvitaan ja miten eri ammattiryhmien välistä yhteistyötä voisi parantaa?
  • Miten eri toimijat yhdessä rakentavat asiakkaan kanssa yhdessä hyvinvointia ja osallisuutta vahvistavan asiakaspolun kohti kuntoutumista?
  • Millaisia kehittämistarpeita, toimivia ratkaisuja ja tuen aukkopaikkoja sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaan näkökulmasta löytyy?


Raportissa nostetaan esille pääkaupunkiseudulla sosiaalisen kuntoutuksen parissa työskentelevien ammattilaisten ja järjestötoimijoiden sekä sosiaalisen kuntoutuksen kartoitukseen osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia ja havaintoja. Raportti on osa pääkaupunkiseudulla vuosina 2020–2022 tehtyä sosiaalisen kuntoutuksen kartoitusta.