Aikuisväestön hyvinvointimittari
Aikuisväestön hyvinvointimittarin sisältö ja käyttö
Hyvinvointimittari koostuu yhdeksästä osa-alueesta (ulottuvuudesta), jotka ovat:
- Asuminen
- Työ, osaaminen ja toimeentulo
- Terveys
- Perhe ja läheiset
- Arki ja vapaa-aika
- Tulevaisuus ja käsitys itsestä
- Osallisuus
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttö
- Kriisit
Aikuisväestön hyvinvointimittarin kysymyslomake (pdf)
Vastausten analysointiin tarvittavan excel-tiedoston saa maksutta ottamalla yhteyttä rosa.hossain-karhu(ät)hus.fi
Kuinka mittaria käytetään?
Aluksi asiakkaalle kerrotaan mittarin tarkoitus ja käyttötapa ja tarjotaan mahdollisuus täyttää mittarilomake. Mittarilomakkeen täyttäminen on aina vapaaehtoista.Asiakas täyttää mittarilomakkeen joko itse omalla ajalla tai työntekijän tuella. Työntekijä syöttää tulokset Excel-tiedostoon. Excel piirtää tuloksista graafisen käyrän. Hyvinvointimittarin kysymykset on integroitu myös Apotin Maisa-palveluun, jolloin kysymykset voi täyttää sähköisesti.
Mittarin tulokset käydään keskustellen läpi asiakkaan kanssa ja halutessaan asiakas saa kopion yhteenvedosta mukaansa.
Tulosten tulkitseminen ja keskustelu
Mittarin piirtämä graafista kuvaa eli hyvinvointiprofiilia voi katsoa seuraavista näkökulmista:
- Millä elämänalueilla rakentuu hyvinvointia -> Voimavarojen tunnistaminen
- Millä elämänalueilla ei rakennu hyvinvointia eikä pahoinvointia -> Käyttämättömien resurssien tunnistaminen
- Millä osa-alueilla rakentuu pahoinvointia -> Ongelmien tunnistaminen
- Mitkä ulottuvuudet nousevat selkeimmin esille? (Pahoinvointi- ja hyvinvointipiikit)
- Mihin ulottuvuuksiin asiakas kaipaa muutosta? Miksi, mitä voidaan tehdä ja miten? (Tavoitteet, keinot)
- Mitkä ulottuvuudet asiakas haluaa itse nostaa esille keskusteluun?
- Mikä on tietyn hyvinvoinnin ulottuvuuden merkitys asiakkaalle? Mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Keskustelun tavoitteena on vahvistaa olemassa olevaa hyvinvointia, luoda uutta hyvinvointia ja/tai vähentää pahoinvointia.
Aikuisväestön hyvinvointimittarin käyttöohjeet
Mittarin käytön toistaminen
Kun mittari täytetään uudestaan myöhemmin:- Voidaan seurata, tapahtuuko asiakkaan hyvinvoinnissa muutoksia
- Havaitut positiiviset muutokset voivat luoda toivoa ja voimaannuttaa asiakasta
- Voidaan arvioida toimenpiteiden ja palveluiden vaikutuksia ja ovatko ne vastanneet asiakkaan tarpeita
- Tarvittaessa muuttaa asiakastyön fokusta