Tullas 2800 sydän oikealla

Tulevaisuuden lastensuojelu -hanke

Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeen blogi

Blogin kirjoittajat toimivat Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeen eri tehtävissä. Kirjoituksissa jaetaan tietoa ja kokemuksia lastensuojelun kehittämistyöstä.
1.6.2021 12.27

Tiimityöllä tukea koulunkäynnin haasteisiin

Minna Koskelainen

Päijät-Hämeessä on kevään 2021 aikana pilotoitu monitoimijaista konsultaatiotiimin toimintamallia kouluympäristöissä. Konsultaatiotiimi on moniammatillinen tiimi, joka antaa ohjausta ja neuvontaa sekä etsii ratkaisuja vaativan erityisen tuen tilanteisiin. Tavoitteena on vakiinnuttaa konsultaatiotiimin toiminta ja perustaa Päijät-Hämeeseen resurssikeskus vaativimpien lasten ja nuorten tukemiseen.

Monitoimijaisen tiimin tehtävänä on tarjota konsultaatiota ja ohjausta oppilaille, perheille ja koulujen henkilöstölle, jotta mahdollisimman monen oppilaan koulunkäynti omassa lähikoulussa toteutuisi. Työskentelyn tavoitteena on ehkäistä lastensuojelun ja erikoissairaanhoidon tarvetta. Tiimin kuuluu kaksi konsultoivaa erityisopettajaa, lastensuojelun asiantuntija sekä sairaanhoitaja. Tiimi toimii Kanervikon sairaalakoulunalaisuudessa Lahdessa.

Konsultaatiota tarjotaan esi- ja peruskouluikäisille lapsille ja nuorille. Konsultaatio ei edellytä hoitokontaktia.  Tiimiin voi ottaa yhteyttä, kun oppilaan koulunkäynti ei koulun tarjoamista oppimisentuen ja opiskeluhuollon tukitoimista huolimatta onnistu. Konsultaatiota toteutetaan puhelin- ja videokonsultaationa sekä jalkautumalla lasten ja nuorten koulu- ja kasvuympäristöihin. Konsultaatiopyynnön antaja voi olla myös koulun ulkopuolinentaho, kuten perhesosiaalityö, lastensuojelu, alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalvelut sekä erikoissairaanhoito.

Pilotin aikana on tullut 82 konsultaatiopyyntöä eri oppilaiden asioissa, joista 43 on johtanut oppilaan nimellä tapahtuvaan konsultaatioprosessiin. Nimellä tapahtuva konsultaatio edellyttää huoltajien ja oppilaan suostumusta, joka on tärkeä osa prosessin kuulluksi tulemista. Alakouluikäisistä on tullut 34 ja yläkouluikäisistä 44 konsultaatiopyyntöä. Keskeisimpinä ilmiöinä ovat olleet koulupoissaolot, neuropsykiatriset häiriöt, verkostoyhteistyön- ja vanhemmuuden erilaiset haasteet.

Tärkeä osa työtä on oppilaiden monisyisiin tilanteisiin perehtyminen ja taustalla olevien juurisyiden selvittäminen. Asiakas on itse aktiivisesti prosessissa mukana määrittelemässä ongelmaansa ja pyrimme asiakkaiden kuulluksi tulemisen kokemukseen ja sitä kautta aktiiviseen muutokseen. Kulmakivenä työskentelyssä näemme monitoimijaisen yhteistyön merkityksellisyyden, jossa jaetaan vastuuta yhteisten tavoitteiden mukaisesti, eikä kenenkään toimijan tarvitse yksin kyetä ratkaisemaan haastavia tilanteita.

Olemme jalkautuneet kohtaamaan tukea tarvitsevia oppilaita ja perheitä koulu- ja kasvuympäristöön ja se on vahvistanut ajatusta siitä, kuinka tärkeää on olla liikkeellä oikea-aikaisesti ja ennaltaehkäisevästi. Oppilaan tuen tarpeeseen vastaaminen ja huolen puheeksi ottaminen matalalla kynnyksellä on meidän kaikkien toimijoiden perustehtävä. Merkittävä asia on myös tiedon lisääminen alueen monialaisesta palvelujärjestelmästä, palveluista ja toimijoista.

Pilotin aikana olemme törmänneet erilaisiin haasteisiin, kuten sitoutumattomat asiakkaat, verkostojen- ja verkostoyhteistyön puute sekä sirpaleisen palvelujärjestelmän aiheuttamat haasteet. Kehityssuuntana näemme huoltajilta tulevan konsultaatiopyynnön mahdollistamisen sekä interventiomallin kehittämisen, jolla voidaan vastata koulupudokkaiden ja kouluakäymättömien oppilaiden tarpeisiin systemaattisesti.

On tärkeää nähdä yhteistyö voimavarana ja pyrkiä aktiiviseen muutokseen yhdessä asiakkaiden kanssa. Ajatus vanhempien vertaistukiryhmän perustamisesta on myös noussut esille. Vanhemmilla ja perheillä on suuri tarve tulla kuulluksi ja osalliseksi lapsensa asioissa.

Oppilaiden tuen rakentamisessa kouluympäristöön tarvitaan tiivistä ja oikea-aikaista monitoimijaista yhteistyötä kaikkien sivistys-, sosiaali- ja terveystoimijoiden kesken.

Päijät-Hämeen maakunnallinen sivistystoimen koordinoima Vaativan erityisen tuen konsultaatiotiimin toimintamallin kehittämisen pilotin (11/2020- 6/2021) tarkoituksena on rakentaa lasten ja nuorten koulu- ja kasvuympäristöön jalkautuva yhdenmukainen toimintamalli koko hyvinvointiyhtymän alueelle. Tavoitteena on vakiinnuttaa tiimin toimintamalli ja perustaa Päijät-Hämeeseen resurssikeskus kaikista vaativimpien lasten ja nuorten tukemiseen. Toimintamallia kehitetään alueella yhteistyössä valtakunnallisen VIP-verkoston ja Vaativan konsultaation toimijoiden kanssa.

Pilotti on saanut jatkoa ja jatkuu Päijät-Hämeessä 31.10.2021 asti.


Minna Koskelainen
projektisuunnittelija
Tulevaisuuden lastensuojelu- hanke
Sosiaalialan osaamiskeskus Verso

 

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi