Tullas 2800 sydän oikealla

Tulevaisuuden lastensuojelu -hanke

Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeen blogi

Blogin kirjoittajat toimivat Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeen eri tehtävissä. Kirjoituksissa jaetaan tietoa ja kokemuksia lastensuojelun kehittämistyöstä.
6.4.2022

Lapsi keskiöön arvioinnissa

Johannes Jahnukainen ja Tanja Koskinen

Monitoimijainen arviointi on yhdessä lapsen, hänen perheensä ja muun ammattilaisverkoston kanssa tehtävää työskentelyä lastensuojelussa tai muissa lapsiperheiden palveluissa. Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeessa olemme pohtineet monitoimijaista arviointia lapsikeskeisyyden näkökulmasta ja ottaneet kokemusasiantuntijat mukaan työskentelyyn. Blogissa pohdimme, mitä yhteinen arviointi vaatii ja millä keinoin voimme tavoittaa paremmin lasten ja nuorten kokemuksia heille tärkeistä asioista. 


Monitoimijaisuus ei toteudu ilman lasta

Tutustuminen lapseen ja häntä kiinnostaviin asioihin on keskeinen osa luottamuksellisen työskentelysuhteen rakentumista. Kokemusasiantuntijanuoret ovat tuoneet esille vastavuoroisuuden tärkeyden luottamuksen rakentumisessa. Jokaisella on jotain, jonka voi jakaa toiselle. Kun työntekijä jakaa jotain itsestään, on vuorovaikutussuhde tasavertaisempi. Yhteen suuntaan kulkeva vuorovaikutus, jossa toinen on tiedon etsijä ja toinen tiedon tuottaja, ei ole luottamuksen rakentumisen kannalta hedelmällisintä. Yhteiset mielenkiinnon kohteet, vaikkapa koiriin tai TikTok-videoihin, voivat virittää tasaveroista keskustelua, jonka pohjalta tutustuminen voi tuntua molemmin puoleiselta.

Tietääkö lapsi mistä arvioinnissa on kyse?

Hankkeen työpajoissa ammattilaiset kertoivat sanoittavansa lapsille arviointia mm. tuen tarpeen ja palveluiden näkökulmasta eli, että kyse on lapsen ja perheen tarvitseman avun selvittämisestä. Arvioinnin tueksi kysytään kuulumisia ja tarkastellaan lapselle tärkeitä asioita. Eräs ammattilainen nosti esille, ettei ehkä ole koskaan sanoittanut arviointia. Arviointi on sosiaalityön ydintä, jonka sanoittaminen ja auki puhuminen voi tuntua vaikealta tai unohtua.

Kokemusasiantuntijanuoret ovat nostaneet esille, että arvioinnin sanoittaminen olisi todella tärkeää, koska arviointi sanana tuo mieleen koulumaailman erilaisin arvosanoin tehtävän arvioinnin. Toisaalta lapsi voi kokea voimakkaasti olevansa arvioinnin kohteena, sen sijaan, että olisi itse aktiivisesti arvioimassa yhdessä ammattilaisen kanssa. Jotta monitoimijainen arviointi voi aidosti toteutua, on lapsen oltava yksi toimijoista.

Menetelmät ja työvälineet arvioinnin tukena

Arviointityön tueksi kehitettyjen menetelmien ja työvälineiden avulla voidaan virittää yhteistä keskustelua lapsen elämästä ja hänelle tärkeistä asioista. Menetelmät ja välineet voivat parhaimmillaan avata arviointityön kohteena olevia asioita ja tuoda näkyviin asioita, joita yhdessä arvioinnissa tarkastellaan. Niiden käyttöön on hyvä kysyä lapsen mielipidettä. Aina ei ole sopiva hetki erilaisille välineille. On tärkeä sanoittaa, mikä tarkoitus välineen tai menetelmän käytöllä on. Kokemusasiantuntijanuoret ovat kertoneet, että välineen käytössä tärkeintä on se, kuka ja millä tavoin sitä käytetään. Luottamuksellinen, vastavuoroinen työskentelysuhde luo turvallisen ympäristön erilaisten menetelmien ja välineiden käytölle. Kun työntekijä tuntee lapsen, on helpompi valita sopiva menetelmä.

Pysähdy lapsen ja nuoren kokemuksen äärelle

Lapselle tärkeiden asioiden tavoittaminen vaatii pysähtymistä ja yhteistä avointa ihmettelyä ilman valmiita vastauksia. Avoin, vastavuoroinen kohtaaminen mahdollistaa luottamuksen syntyä ja yhteisen arvioinnin toteutumista. Luottamus kasvattaa luottamusta – jos me ammattilaisina uskallamme päästää irti ammattiroolistamme ja raottaa hieman omaa inhimillisyyttämme, voimme löytää työskentelysuhteeseen uudenlaista pohjaa. Kokemusasiantuntijanuoren sanoin ”ole enemmän ihminen”.  

Kirjoittajat:
Johannes Jahnukainen ja Tanja Koskinen
Kirjoittajat työskentelevät Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeessa. Johannes Jahnukainen on Lastensuojelun Keskusliiton osallisuusasiantuntija ja Tanja Koskinen Soccan erikoissuunnittelija.

Tekstissä käytetään lapsi-sanaa tarkoittaen alle 18 -vuotiaita lapsia ja nuoria.

Tulevaisuuden lastensuojelu -hanke järjestää 6.5.2022 klo 9-12 webinaarin ”Tärkeät asiat elämässäni - turvallisuutta ja tukea lapsen ja nuoren arkeen monitoimijaisella arvioinnilla”. Webinaarissa pohditaan, kuinka lapsen läheiset ja muu verkosto voivat yhdessä hänen kanssaan pohtia hänelle tärkeitä arjen asioita ja tarvittavaa tukea. Lisätietoa webinaarista ja ilmoittautuminen (linkki).


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi