Soccan blogi

Sosiaaliala, sen kehittäminen ja tutkimus ovat suuressa murroksessa. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Jaamme tässä blogissa toiveitamme, ehdotuksiamme ja ajatuksiamme kehittämisen arjesta ja uusista suunnista. Tutustu ja kommentoi!
25.5.2022

Uudenmaan kirjaamisen kehittämisen koordinaatioryhmä on hyödyllinen

Anu Virtanen ja Päivi Tossavainen

Sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisosaaminen luo pohjan palveluiden kehittämiselle ja tiedolla johtamiselle. Kirjaamisosaamisen kehittäminen vaatii organisaatiotasoista koordinointia ja hyvinvointialueet tuovat laajempia vaatimuksia kehittämisen yhdenmukaistamiselle. Tässä blogissa kerromme, minkälaista tukea  Uudenmaan osaamiskeskusten Kansa-koulun koordinaatioryhmä on tarjonnut ja minkälaisia ajatuksia työskentely on herättänyt. Blogi on osa uutta, Uudenmaan osaamiskeskusyhteistyötä eri näkökulmista avaavaa blogisarjaa.  

Sosiaalihuollon kirjaamisosaamista ja tiedonhallintaa on kehitetty sosiaalialan osaamiskeskusten yhteisillä Kansa-koulu -hankkeilla vuodesta 2015 alkaen. Vuoden 2020 syksyllä perustimme Soccan ja Sosiaalitaidon yhteistyönä Uudellemaalle Kansa-koulun koordinaatioryhmän, jossa on jäsenet Helsingistä, Vantaalta ja Espoosta, Keski-Uudenmaan sotesta. Tammikuussa 2022 mukaan tulivat myös Itä-Uusimaa ja sosiaalialan osaamiskeskus Verso.

Yhteistyötä tarvitaan, koska Uudenmaan osaamiskeskusten nykyiset kuntarajoihin perustuvat toiminta-alueet jakautuvat useammalle hyvinvointialueelle ja alueella on paljon yhteisiä toimijoita. Asiakastyötä pitää yhtenäistää ja tarvitaan erilaisten kehittämis- ja innovaatiotoimintojen yhteispeliä. Sosiaalihuollon palveluiden kehittäminen, vaikuttavuuden seuraaminen ja johtaminen vaativat perustaksi ajantasaista, yhdenmukaisella tavalla dokumentoitua systemaattista tietoa. 

Yhteisestä ryhmästä potkua hyvien käytäntöjen jakamiselle

Koordinaatioryhmä on tiedonvaihtaja Kansa-koulun ja alueellisten tarpeiden välillä. Se on antanut jäsenilleen tukea kirjaamisen koordinaation laajentamiselle hyvinvointialueille. Olemme ryhmässä esimerkiksi pohtineet, miten kirjaamisen kehittämisen tarpeet ja kirjaamisasiantuntijoiden osaaminen saataisiin kohtaamaan. Kirjaamisasiantuntijoiden rooli on jäänyt epäselväksi ja asiantuntijoita ei ole osattu riittävästi hyödyntää organisaatioissa. Voi olla, että kirjaamisen kehittämistä ei ole selkeästi vastuutettu eikä kirjaamisasiantuntijoita ole otettu mukaan kehittämiseen, vaikka heillä voisi olla hyviä ajatuksia ja osaamista tähän. Kaikki kirjaamisasiantuntijat eivät myöskään ole päässeet valmentamaan kollegoitaan. 

On jo edistystä, jos kunnan tai hyvinvointialueen kirjaamisasiantuntijat on koottu yhteiseen verkostoon. Esimerkiksi yhteinen Teams-ryhmä helpottaa yhteydenpitoa ja tiedonkulkua. Joissain kunnissa kirjaamisasiantuntijoilla voi olla omia alueellisia tapaamisia ja kirjaamisen kehittämiseen on nimetty työryhmä. Tämä on hyvä käytäntö, jota olemme ryhmässä jakaneet. Erityisen tärkeää tämä on nyt, kun rakennetaan uusia hyvinvointialueita.

Koordinaatioryhmä aitiopaikka Uudenmaan kirjaamisen kehittämiseen

Uudellamaallakin kunnat ovat hyvin erilaisissa vaiheissa kehittämisessään ja haasteena on vaihtuva henkilöstö. Osaamiskeskusten näkökulmasta koordinaatioryhmä on aitiopaikka saada kokonaiskuvaa Uudenmaan alueen kirjaamisen kehittämisestä ja rakenteisen kirjaamisen vaatimusten toteutumisesta. Vaikka valtakunnallinen Kansa-koulu 4.0 -hanke tekee myös alueellista työtä, Uudenmaan sisäinen yhteistyö on edelleen oleellista. Uudenmaan hyvinvointialueiden toimintaympäristöt ovat hyvin samankaltaiset.  

Koordinaatioryhmä edustaa julkisia organisaatioita, mutta sosiaalihuollon yksityiset organisaatiot ovat iso osa sosiaalihuollon palvelutuotantoa. Väestöpohjaltaan suurella Uudenmaan alueella on valtava määrä yksityisiä palveluntuottajia, joiden kirjaamisen kehittämisen koordinointi olisi aivan yhtä tärkeää kuin julkisella puolella. Miten saisimme koordinoitua mahdollisimman kattavasti yksityisten palveluntuottajien kirjaamisen kehittämistä Uudenmaan alueella?

Kirjoittajat

Anu Virtanen on Sosiaalitaidon kehittämiskoordinaattori (YTM, erikoissosiaalityöntekijä), joka näkee laadukkaan kirjaamisen olennaisena pohjana tiedolla johtamiselle ja palveluiden kehittämiselle. 

Päivi Tossavainen on Soccan erikoissuunnittelija (YTM, sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinto), jota kiinnostaa sosiaalihuollon ammatillisuuden ja tiedonhallinnan vaatimusten suhde.

Heidän lisäkseen Uudenmaan Kansa-koulun koordinaatioryhmän osaamiskeskusjäsenenä on Monica Blomqvist-Åkermarck Verson Itä-Uudenmaan alueelta.   

Lisätietoa valtakunnallisesta Kansa-koulu 4.0 -hankkeesta

Toukokuussa 2022 alkaneessa Kansa-koulu 4.0 - Sosiaalialan kirjaamisosaamisen vahvistaminen verkossa ja verkostoissa -hankkeessa (vasso.fi) tuetaan kirjaamiskäytäntöjen kehittämisen rakenteiden muodostamista ja vahvistetaan kirjaamisen asemaa sosiaalihuollon tiedonhallinnan kokonaisuudessa. Hanke sai valtionavustuksen vuoden 2022 loppuun. Seuraa hanketta: Kansa-koulu 4.0   Kirjaamisfoorumi   Dokumenteringsforum   Twitter   Tilaa uutiskirje

Osaamiskeskusten Uusimaa-yhteistyöstä kertova blogisarja

Blogisarjassa avaamme yhteistyötä eri näkökulmista. Tutustu blogisarjan aiempaan kirjoitukseen.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi