Uutisarkisto

24.3.2022

Soccan lausunto sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietoja koskevasta lakiuudistuksesta

Kannatamme sitä, että uudella asiakastietolailla yhdenmukaistetaan asiakastietojen käsittelyä sosiaali- ja terveydenhuollon välillä ja asiakastietojen erilaisten käsittelytapojen välillä. Tiedonhallintasäädösten uudistuksella tuetaan myös sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan yhteiskehittämistä.


Asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutumisen kannalta on tärkeää, ettei asiakkaan asiointitapa vaaranna asiakastietojen tietoturvallista käsittelyä. Kaikissa asiakas- ja potilastiedon käsittelyssä tulee huomioida, että sotepalveluiden asiakkaina on myös hyvin haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä. Heillä ei ole mahdollisuuksia tai keinoja valvoa ja ohjailla omien tietojensa käyttöä, ei sähköisesti tai muillakaan tavoin.

Lausunnossa otettiin kantaa siihen, tulisiko sosiaalihuollon asiakasasiakirjoja koskevaa sääntelyä soveltaa myös terveydenhuollon palveluissa toimivien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden kirjaamiseen. Esimerkkinä tästä on sairaaloiden terveyssosiaalityö. Terveyssosiaalityö on osa potilastyötä ja suurin osa terveyssosiaalityön asiakkaista ei ole sosiaalihuollon asiakkaita. Terveyssosiaalityön asema tulisi tunnustaa osana monialaista palvelujärjestelmää ja selvittää terveyssosiaalityön suhde sosiaalihuollon palvelutoimintaan. Myös monialaisen yhteistyön kirjaamista olisi hyvä selventää lakiuudistuksen myöhemmässä vaiheessa.

Myös valtakunnallinen sosiaalialan osaamiskeskusverkosto teki yhteisen lausunnon asiakastietolaista. Lausunnossa painottuvat sosiaali- ja potilasasiamiesten näkökulmat.


Palaa otsikoihin