Soccan uutiset

10.1.2023

Soccan lausunto hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen asetuksesta, näkökulmana tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta

Asetuksessa tarkennetaan sote-järjestämislain säännöksiä hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen sisällöstä ja valmistelusta. Asetus on tärkeä sosiaalihuollon näkökulmasta, koska sosiaalihuollon TKKI-toiminta on pirstaleista eikä sosiaalihuollossa ole terveydenhuoltoa vastaavia alueellisen yhteistyön rakenteita. Sosiaalihuollon TKKI-rakenteita ja resursseja tulee vahvistaa.

Teksti: Lausunto 
hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksen asetuksesta, näkökulmana tutkimus-, koulutus-, 
kehittämis- ja innovaatiotoiminta

Jokainen hyvinvointialue kuuluu yhteen viidestä yhteistyöalueesta. Samaan yhteistyöalueeseen kuuluvat hyvinvointialueet laativat yhteistyösopimuksen. Siinä sovitaan yhteistyöstä muun muassa vaativimpien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa sekä tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKKI) toteuttamisessa.

Kannatamme asetuksen tavoitteita hyvinvointialueiden yhteistyön varmistamisesta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon laadun, vaikuttavuuden ja yhdenvertaisuuden parantamisesta. Pidämme kuitenkin välttämättömänä, että sosiaalihuollon TKKI-toiminnan rakenteita ja resursseja vahvistetaan myös kohdentamalla TKKI-toiminnalle lisärahoitusta. Sosiaalialan osaamiskeskusten toiminta on tärkeää sovittaa yhteen hyvinvointi- ja yhteistyöalueiden TKKI-toiminnan kanssa. Lisäksi yhteistyöalueille tulisi perustaa yliopistollisia sote-keskuksia tai opetus- ja tutkimusklinikoita, jotka toimisivat sosiaalialan opetuksen ja tutkimuksen huippuyksiköinä. 

Seuraavassa avataan lausuntomme sisältöä

1.) Sosiaalihuollon TKKI-toiminnan rakenteita ja rahoitusta on vahvistettava. Lisäksi on tarpeellista vahvistaa hyvinvointialueiden yhteistyötä vaativimpien sosiaalipalvelujen järjestämisessä ja tuottamisessa. Sosiaalihuollossa ei ole yliopistosairaaloita vastaavia käytäntöä ja TKKI-toimintaa yhdistäviä rakenteita tai keskittämisasetusta, joten sosiaalihuoltoon ei ole muodostunut vaativimman erityisosaamisen tai yhtenäisten tutkimusperustaisten käytäntöjen kehittymistä tukevia toimintamalleja.

2.) Asetusluonnos ei turvaa riittävällä tavalla sosiaalihuollon vaativimpien palvelujen tai TKKI-toiminnan kehittymistä, sillä ehdotettujen tehtävien hoitamiseen ei kohdennettaisi lisärahoitusta. Asetuksen perusteluissa esitetään virheellisesti, että asetuksella ei ole kustannusvaikutuksia. Suuri osa siinä säädettävistä tehtävistä on kuitenkin sosiaalihuollossa käytännössä uusia. 

Sosiaalihuollon TKKI-toiminnan koordinointiin, tiiviin käytäntöyhteyden varmistamiseen sekä tutkimukseen perustuvien työmenetelmien kehittämiseen ja käyttöönottoon tulee kohdentaa rahoitusta yliopistosairaaloita vastaavalla tavalla. TKKI-toiminnan ja vaativimpien palvelujen koordinoinnin rahoitus ei saa olla pois muista sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi asetusluonnoksessa ehdotettujen tehtävien hoitamisessa tulee varmistaa riittävä sosiaalihuollon erityisosaaminen.

3.) Pidämme tärkeänä, että asetusluonnoksessa huomioidaan sosiaalialan osaamiskeskusten toiminnan yhteensovittaminen hyvinvointi- ja yhteistyöalueiden TKKI-toiminnan kanssa. Sosiaalialan osaamiskeskukset voivat toimia rakenteena esimerkiksi yliopistotasoisen sosiaalityön tutkimuksen tulosten hyödyntämiselle ja tutkimukseen perustuvien käytäntöjen levittämiselle. Tämä edellyttää uudenlaisia yhteistyörakenteita ja nykyistä pysyvämpää rahoitusmallia.

4.) Konkreettisena keinona sosiaalialan TKKI-toiminnan vahvistamiseksi ehdotamme yhteistyöalueille yliopistollisia sote-keskuksia tai opetus- ja tutkimusklinikoita. Nämä toimisivat sosiaalialan opetuksen ja tutkimuksen huippuyksiköinä. Keskukset voisivat rakentua hyvinvointialueiden, korkeakoulujen ja sosiaalialan osaamiskeskusten yhteistyössä, mikä varmistaisi opetuksen, tutkimuksen ja kehittämisen yhteyden sekä vaikuttavien käytäntöjen levittämisen. 

Keskusten perustaminen edellyttää sosiaalihuollon palvelutoiminnan yhteyteen sijoittuvia tutkimuksen ja opetuksen tehtäviä. Tähän tarvitaan uusia taloudellisia ja henkilöstöresursseja hyvinvointialueille ja yliopistoille.

Lue koko lausunto tästä linkistä (pdf)

Lausunto annettiin 23.12.2022.

Lisätietoja

Kaisa Pasanen
Kehittämispäällikkö
040 514 3855
kaisa.e.pasanen(ät)hus.fi


Palaa otsikoihin