Soccan blogi

Sosiaaliala, sen kehittäminen ja tutkimus ovat suuressa murroksessa. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan? Jaamme tässä blogissa toiveitamme, ehdotuksiamme ja ajatuksiamme kehittämisen arjesta ja uusista suunnista. Tutustu ja kommentoi!
7.3.2023

OT-seulan pilotointia Päijät-Hämeessä

Minna Koskelainen ja Minna Rantalaiho

Aloitimme viime elokuussa Etelä-Suomen OT-keskuksen eli lasten, nuorten ja perheiden vaativimpien palveluiden osaamis- ja tukikeskuksen jatkokehittämisen. OT-keskukset ovat kokonaan uudenlainen palvelurakenne, joka perustuu vahvasti lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluja integroivaan ajatteluun. Vuoden loppuun jatkuvan hankkeen päätavoitteena on kuvata Etelä-Suomen OT-keskuksen koordinaatiorakenne. 

Kehittämisen etenemistä voi seurata tässä blogisarjassa, jossa kerromme mitä teemme, miten edistymme ja mitä havaintoja kehittämisen aikana nousee. Tavoitteemme on herättää lasten, nuorten ja perheiden kysymysten parissa työskenteleviä eri palvelualojen toimijoita keskustelemaan OT-keskuskehittämisestä organisaatioissaan ja työyhteisöissään. 

Blogisarjan lisäksi viestimme kehittämisen teemoista ja etenemistä hankesivuillamme sekä OT-infoissa, joista seuraava on jo 14.3. klo 9–10.30. Aiheena on tällä kertaa erityisesti lastenpsykiatrian ja lastensuojelun yhteistyö. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan tästä linkistä

Tässä ensimmäisessä blogissamme avaamme Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle sijoittuvaa OT-seulan pilotointia. Pohdimme mikä on OT-seula, mihin sitä tarvitaan ja mitä pilottialueen työntekijöille tehty alkukartoitus kertoi vaativan erityisosaamisen tarpeesta. 

Mikä on OT-seula ja mihin sitä tarvitaan? 

OT-seulaa tarvitaan tunnistamaan asiakastilanteet, joissa tarvitaan OT-tasoista tukea. OT-seulan pilotissa rakennetaan myös toiminta- ja/tai konsultaatiomalleja, joilla näihin tilanteisiin voidaan löytää ratkaisuja. 

OT-seulan taustalla on lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman (LAPE) aikana sosiaalityöntekijöille tehty valtakunnallinen kysely, joka tuotti näkökulmia lasten ja lapsiperheiden sosiaalihuollon kompleksisuuden jäsentämiseen (Yliruka ym., 2018). 

Kyselyn pohjalta rakentui ajatus viiden ulottuvuuden OT-seulasta. 
  1. Ongelmien kasaantuminen/vaativuus/harvinaisuus
  2. Lapsen turvallisuuteen kohdistuvan riskin suuruus
  3. Asiakastilanteen juridishallinnollinen ulottuvuus
  4. Vuorovaikutussuhteen laatu
  5. Yhteistyöverkostojen moninaisuus
Ajatuksena on, että jos seulan kaikki ulottuvuudet painottuvat asteikon vaativimpaan suuntaan, on kyseessä OT-tason asiakkuus. OT-seula voisi olla väline, jonka avulla työntekijä, työpari tai tiimi voivat arvioida asiakastilanteen vaativuutta ja tunnistaa OT-tasoisen tuen tarpeen. Seula voi myös jäsentää ajatuksia, mikä tukee työntekijöiden reflektiota ja yhteisen ymmärryksen muodostusta. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella toteutettavassa pilotissamme OT-seulaa kokeillaan parhaillaan perhesosiaalityön ja lastensuojelun systeemisissä tiimeissä. Nämä tiimit valittiin siksi, että niihin tuodaan kompleksisia ja haastavia asiakastilanteita, joihin toivotaan tiimin yhteistä reflektiota ja tukea. Seulan kokeilut jatkuvat kevään 2023 ajan. 

Seulat ja mittarit lastensuojelussa

OT-seulan pohjalta on jatkokehitetty mittari erityisesti lastensuojelun tarpeen arvioimiseen sekä erillinen OT-mittari OT-keskustarpeen määrittelyyn (Aarnio ja Miettunen 2018). Näitä mittareita kokeiltiin Tampereen OT-keskusvalmistelussa. Näissä kokeiluissa todettiin, että tämänkaltaiset seulat ja mittarit eivät kartoita lapsen elämäntilannetta riittävän laajasti, mutta voivat toimia kokonaiskuvan luomisen välineenä, kun arvioidaan tilanteen haastavuutta.

Päijät-Hämeessä on aiemmin kokeiltu tätä perhesosiaalityön ja lastensuojelun rajapintatyöväline -nimellä kulkevaa mittaria ja sen pohjalta kehitettiin Tulevaisuuden lastensuojelu -hankkeessa Yhdessä -arviointityöväline. Yhdessä-arviointivälinettä kokeiltiin myös pienimuotoisesti Päijät-Hämeessä vuonna 2022 (Ruusunen ja Koskinen 2022).

On hyvä huomata, että lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluissa paljon erilaisia arviointityönvälineitä, joita myös käytetään eri tavoin. OT-seulallekaan ei ole vakiintunutta yhtä käyttötapaa ja sen käytettävyydestä käydään keskustelua. 

Tämä johdatti meidät OT-keskuskehittäjät joulukuun kansallisessa työpajassa sen äärelle, mikä on erilaisten seulojen ja mittareiden käytön tavoite OT-keskuksessa. Mitä ja miten nämä välineet palvelevat? Tämä yhteiskehittäminen jatkuu. 

Toisaalta voimme todeta, että sosiaalityön kenttä on kuormittunut lyhytjänteisestä kehittämisestä. Kenttää tukemaan on viimeisten vuosien aikana kehitetty lukuisia menetelmiä, arviointityön välineitä ja mittareita sekä uusia työskentelyn rakenteita. Työvälineitä ei ole kuitenkaan saatu juurtumaan osaksi käytännön työtä. Kentän kokemuksia kuulleena voimme nostaa esille peruspalveluiden kuormittumisen ja ruuhkautumisen, jonka koetaan olevan esteenä lasten, nuorten ja perheiden tukemiseksi riittävällä tavalla.

Toiveena nousee esille perustason palveluiden kehittäminen ja resursointi tukemaan ehkäisevää työtä, jolla estettäisiin asiakkaiden tilanteiden kehittyminen vaativimmiksi. Tarve OT-keskuksien tuelle nähdään tässä tilanteessa vielä vähäisenä ja konkretian puuttuessa myös hiukan epäselvänä.

Alkukartoitus työntekijöille vaativan erityisosaamisen tarpeesta

Pilotissa on tehty alkukartoituskysely vaativan erityisosaamisen tarpeesta Päijät-Hämeen perhesosiaalityön ja lastensuojelun ammattilaisille, sivistyspalveluiden vaativan konsultaation (Vaatu) toimijoille sekä alaikäisten psykososiaalisten palveluiden ammattilaisille. 

Kaikissa vastaajaryhmissä eniten ulkopuolista tukea ja apua tarvittiin vaativiin lasten ja nuorten mielenterveysongelmiin, vaikeisiin käytöshäiriöihin sekä neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten ja nuorten tukeen. Useat päällekkäiset tuen tarpeet tekevät asiakkaiden tilanteista kompleksisia ja asiakkaiden aggressiivinen ja väkivaltainen käyttäytyminen luo kokemuksen monimutkaisesta ja vaativasta asiakastilanteesta. Myös koulukäymättömät lapset ja nuoret koettiin vaativaa integratiivista osaamista tarvitsevaksi asiakasryhmäksi, jolle ei tällä hetkellä ole tarjota riittäviä palveluita. 

Tulosten perusteella OT-keskuksilta toivotaan tulevaisuudessa ennen kaikkea asiantuntijaverkoston (jalkautuvaa) tukea vaativiin, uusiin ja kompleksisiin ilmiöihin ja niiden hoitoon, erityisosaamisen koulutusta sekä konsultaatiota työntekijälle ja työryhmälle. 

Tavoitteenamme on pilotin edetessä kokeilla OT-tasoisia konsultaatioita ja asiantuntijaverkostojen rakentamista kompleksisiin tilanteisiin. Näin voimme yhdessä kokeilla OT-keskusrakenteen toimivuutta ja konsultaation mahdollisuuksia Etelä-Suomen YTA-alueella. 

Kehittämisen aikana on noussut myös tarve pohtia tulevien OT-konsultaatioiden suhdetta lakisääteisiin lastensuojelun moniammatillisiin asiantuntijaryhmiin (LSL 14§). Sosiaalihuollon ja konsultaatioiden porrasteisuus on selkeästi otettava huomioon, kun OT-konsultaatioita rakennetaan. Näin OT-keskukset voivat keskittyä niille osoitettuun vaativimman erityisosaamisen ja monialaisen työskentelyn varmistamiseen. 

Näistä kerromme teille lisää myöhemmin kehittämistyön ja vuoden edetessä!

Kirjoittajat

Erikoissuunnittelija Minna Koskelainen, Sosiaalialan osaamiskeskus Verso
Projektipäällikkö Minna Rantalaiho, Socca

Seuraa OT-kehittämistä

Verkkosivut : Tilaa uutiskirje :  Facebook : Twitter

Lähteet

Aarnio Noora & Miettunen Nanna. Teoksessa Petrelius, Päivi & Eriksson, Pia (2018) (toim.) Uudistuva lastensuojelu. Kohti asiakkaiden ja ammattilaisten yhteistoimintaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 32/2018. 

Halila Ritva, Hoikkala Susanna, Malja Marjo & Tapiola Mia (2021) Lasten ja nuorten vaativimpien palvelujen osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:18.

Ruusunen Anne ja Koskinen Tanja (2022) Yhdessä - reflektiivinen, systeeminen arviointityöväline lapsiperheiden kanssa työskentelyyn. Teoksessa Laura Yliruka, Pia Eriksson, Liisa Jokinen, Kaisa Pasanen (toim.), Kohti monitoimijaista lastensuojelua hyvinvointialueilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 52/2022.

Yliruka Laura, Vartio Riitta, Pasanen Kaisa & Petrelius Päivi (2018) Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä: Valtakunnallisen kyselyn tuloksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 16/2018.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi