Mitä sosiaalipalveluilla saavutetaan – näkökulmia vaikuttavuuteen

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuus puhututtaa tällä hetkellä monella taholla. Poliittiset päättäjät haaveilevat mahdollisimman kustannusvaikuttavista, mielellään ennaltaehkäisevistä palveluista. Järjestöt ja organisaatiot toivovat puolestaan voivansa osoittaa, että juuri heidän palvelunsa ovat vaikuttavia. Kansalaiskeskustelussa kiistellään muun muassa siitä, kenelle vaikuttavia palveluja tulisi kohdentaa. Asia on tietysti yhteinen, sillä sosiaali- ja terveyspalvelujen vaikuttavuus koskettanee tavalla tai toisella meistä jokaista.

,

erikoissuunnittelija Rosa Hossain-Karhu

Vaikuttavuuden tutkimus ja siihen perustuva käytäntö kytkeytyy yleisimmin terveydenhuoltoon, mutta myös sosiaalialalla on pohdittu vaikuttavuutta jo pidempään. Vuonna 2015 voimaan tullut sosiaalihuoltolaki (1301/2014§15) jopa liittää vaikuttavuuden seuraamisen sosiaalityön määritelmään. Vaikuttavuuden arvioinnilla voidaan tarkoittaa niin asiakaskohtaista hyvinvoinnin muutoksen seurantaa, johon laki viittaa, kuin määrätyn intervention vaikuttavuuden tutkimusta tai palvelukohtaista tuloksellisuuden tarkastelua.

Mittaamiseen liittyvässä kehittämistyössä korostamme seurantatiedon merkitystä erityisesti asiakasprosessin ja asiakkaan kannalta. Yksittäisen mittarin käytöstä asiakastyössä on vielä pitkälti matkaa palvelutasoisen vaikuttavuuden luotettavaan arviointiin, puhumattakaan tiedon hyödyntämisestä. Toisaalta mittarit tuskin juurtuvat käyttöön, elleivät ammattilaiset ja asiakkaat koe niiden vahvistavan itse asiakastyöskentelyä. 

Suunta on oikea, meidän tuleekin haluta tietää, hyötyvätkö erityisesti vaikeammista hyvinvoinnin ongelmista kärsivät asiakkaat saamistaan palveluista ja miten. Samalla arviointikeskustelussa tarvitaan realismia – eikä vähiten sen suhteen, mikä on kunkin palvelun kohdalla ”riittävän hyvää” mitattavissa olevaa vaikuttavuutta. Sosiaalityön tehtävä olisi myös rakenteellisen sosiaalityön keinoin tehdä havaintoja ja kiinnittää huomiota sekä palvelujärjestelmään liittyviin, että siitä riippumattomiin tekijöihin, jotka heikentävät yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia. Vaikuttavuusnäkökulman kautta voidaan tuoda esille myös sitä, mikä palveluissamme on hyvää ja säilyttämisen arvoista.